اقدامات قهری یکجانبه مهمترین مانع بر سر راه همکاری های بین المللی برای مبارزه با فساد

به گزارش دَبی بلاگ، نمایندگی دائم ایران در وین در بیانیه ای اقدامات قهری یکجانبه را از مهمترین موانع بر سر راه همکاری های بین المللی برای مبارزه با فساد برشمرد.

اقدامات قهری یکجانبه مهمترین مانع بر سر راه همکاری های بین المللی برای مبارزه با فساد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، در نشست گروه مرور اجرای کنوانسیون بین المللی مبارزه با فساد که در وین اتریش در حال برگزاری است، نمایندگی دائم کشورمان با قرائت بیانیه ای در این نشست، ضمن اشاره به آخرین اقدامات و دستاوردهای جمهوری اسلامی در این خصوص، نسبت به اثرات نامطلوب اقدامات قهری یکجانبه بر کوشش ها و همکاری های بین المللی برای مبارزه با فساد، ابراز نگرانی کرد.

این بیانیه ضمن تاکید بر اهمیت سازوکارهای مرور دوره ای به عنوان یک ابزار موثر در اجرای کنوانسیون و همچنین توسعه قوانین و ظرفیت های ملی، می افزاید: لازم است فرآیند بازنگری بتواند به دولت های عضو یاری کند تا نیازهای ویژه خود را شناسایی و به وسیله یاری های فنی و همکاری های بین المللی بتوانند از فساد پیشگیری و با آن مبارزه نمایند.

در بخش دیگری از این بیانیه به مشارکت فعال کشورمان در فرآیندهای بازنگری اجرای کنوانسیون اشاره شده و آمده است: طیف گسترده ای از نهادهای دولتی از هر سه قوه کشور در کنار سایر بخش های نظام و همچنین بخش خصوصی، در یک کوشش و همکاری گسترده، به آنالیز بخش های مورد بازنگری این کنوانسیون پرداختند و ضمن شناسایی بعضی خلاهای قانونی و چالش ها در این خصوص، بعضی طرح ها و لوایح را جهت اصلاح قوانین به مجلس ارائه نموده اند. یکی از اقدامات برجسته در همین خصوص، اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی سال 2008 است که توسط مجلس شورای اسلامی در سال گذشته تصویب شد.

این بیانیه در ادامه تاکید می نماید که اقدامات قهری یکجانبه یکی از بارزترین چالش ها در مبارزه بین المللی با فساد است که اثرات نامطلوبی در حوزه فنی این مبارزه ایجاد نموده است. طبق این بیانیه، تحریم های قهری یکجانبه، برخلاف اصول و قواعد بین الملل مندرج در منشور ملل متحد، سبب ایجاد مانع در اختصاص منابع برای پیشگیری و مبارزه با فساد شده و در تعاملات کشورها با نهادهای بین المللی، به ویژه همکاری ذیل بخش های مختلف این کنوانسیون اختلال ایجاد می نماید.

در بیانیه نمایندگی کشورمان آمده است: اینگونه اقدامات که یک عمل تروریسم مالی می باشد، در ارائه به موقع یاری های فنی جهت مبارزه و پیشگیری با فساد، اخلال ایجاد نموده است. جمهوری اسلامی ایران تحریم های قهرآمیز یکجانبه را برای واکنش جمعی به جرائم فراملی بسیار مضر دانسته و نگرانی عمیق خود را در مورد پیامدهای منفی آن بر حاکمیت قانون در همه سطوح بین المللی و منطقه ای اعلام می نماید.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2527

به "اقدامات قهری یکجانبه مهمترین مانع بر سر راه همکاری های بین المللی برای مبارزه با فساد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات قهری یکجانبه مهمترین مانع بر سر راه همکاری های بین المللی برای مبارزه با فساد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید