آقای وربیک، 12 سال بعد

به گزارش دَبی بلاگ، عمان حریف تیم ملی ایران در مرحله یک هشتم نهایی شد تا بعد از یک دهه دوباره مربی قابل احترام هلندی را ملاقات کنیم.

آقای وربیک، 12 سال بعد

برای ما پیم وربیک یک نام آشناست. دستیار سابق گاس هیدینگ و دیک ادووکات مشهور در کره جنوبی که پایان مزد شکیبایی و حضورش در سرزمین چشم بادامی ها را گرفت و به عنوان نفر اول روی نیمکت کره جنوبی نشست. روزهایی که او افشین قطبی مربی ایرانی را در کنار خود داشت تا وربیک از این منظر بدل به یک سوژه خاص در فوتبال ایران شود. زوج وربیک و قطبی البته یک پیروزیت بزرگ را برابر ایران تجربه نموده اند. در همین جام ملت های آسیا و سه دوره پیش در جام 2007 در منطقه آ سه آن که در مرحله یک چهارم نهایی ایران پرستاره را با لژیونرهای پرشمارش در ضربات پنالتی حذف کردند. روزی که امیر قلعه نویی روی نیمکت ایران نشسته بود و اشتباهات پرشمارش نقش کلیدی در ناکامی ایران ایفا کرد؛ از تغییر سیستم به روش سنتی 3-5-2 گرفته تا تعویض منسوخ دروازه بان در دقیقه 119 به سبک دهه 60 میلادی.

افشین قطبی از همکاری با وربیک همواره با احترام یاد می نماید و تاکید می نماید وربیک بیش از حرف زدن اهل کار کردن بود. رفتاری که البته در جامعه مربیان کمتر سکه رایجی دارد و همین سبب شده تا وربیک به رغم دستاوردهایش در روی نیمکت های مختلف کمتر روی بورس باشد.

وربیک حالا در جام ملت های آسیا امارات 2017 روی نیمکت عمان می نشیند و تیم قابل احترامی ساخته. تیمی که در F رقابت ها در کنار ژاپن مدعی، ازبکستان چغر و ترکمنستان نمایش خوبی ارائه کرد. سرمربی 62 ساله اهل روتردام هلند علی رغم این که به عنوان یکی از تیم های سوم به مرحله حذفی می رسد اما انصافا تیم بسیار خوبی را روانه این جام ملتهای آسیا نموده است. آن ها دراولین بازی خود در مرحله مقدماتی در آخرین دقایق مغلوب ازبک ها شدند این در حالی بود که پیروز شدند گل خورده در نیمه اول را جبران نمایند و در دیدار دوم که به نوعی بهترین بازی این تیم در مرحله اول به شمار می آمد، با یک پنالتی که به ناحق توسط داور مالزیایی برای ژاپن گرفته شد تنها با یک گل مغلوب شدند و ژاپنی ها برای بردن این تیم به دردسر زیادی افتاده بودند. عمان در دور سوم پیروز شد در آخرین دیدار خود با ارائه یک بازی کاملا برتر ترکمنستان را با نتیجه سه بر یک شکست دهد تا حریف تیم ملی ایران در مرحله یک هشتم نهایی باشد. -

تاریخ دوباره تکرار شده و تیم ملی ایران دوباره باید بعد از اتمام مرحله گروهی به مصاف پیم وربیک هلندی برود که از آن روز تا حالا 12 سال پیرتر شده است. در سال 2007 وربیک درحالیکه افشین قطبی را به عنوان دستیار خود روی نیمکت می دید پیروز شد همراه با تیم ملی کره جنوبی ایران را که آن روزها با راهنمایی امیر قلعه نوعی پا به رقابت های جام ملت های آسیا گذاشته بود، در ضربات پنالتی شکست دهد.

ایران با رهبری کی روش البته یک بار برابر عمان بازی نموده و یکی از معدود تجربه های تلخ کی روش در ایران در همین بازی رغم خورده. ایران به راهنمایی کارلوس کی روش یک بار در سال 1392 در استادیوم سلطان قابوس شهر مسقط در یک دیدار محبت آمیز با نتیجه سه بر یک مغلوب تیم عمان شده است. تک گل ایران در آن بازی را محسن مسلمان به ثمر رسانده بود. آخرین دیدار ایران و عمان در جام ملت های آسیا هم به سال 2004 برمی شود که اگر خوش شانسی با ما یار نبود، احتمالا عمان با مربیگری ماچالا ایران را از جام ملتهای آسیا حذف می کرد. ما در آن بازی با گل دیرهنگام نصرتی به سختی و با نتیجه 2-2 از زمین بیرون آمدیم.

عمانی ها در جام هفدهم تیم تیغدار و با برنامه ای نشان دادند و در هر سه بازی مرحله گروهی حریفی آسان و دست و پا بسته نبوده اند. آنها در آخرین بازی برابر ترکمنستان به خصوص در نیم ساعت آخر بازی، بازی دلپذیری به نمایش گذاشتند و حالا فرضیه قرعه آسان ایران در مراحل حذفی را با علامت سئوال روبرو نموده اند. ایران باید با نهایت تمرکز و با استفاده از نهایت قدرت مقابل این تیم عربی بایستد که البته در هر سه بازی مقدماتی نشان داده خط دفاعی آسیب پذیری دارد. ملاقات با عمان و سرمربی قابل احترام و بی هیاهویش یک تجربه سخت برای کی روش و ایران خواهد بود.

12

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 184

به "آقای وربیک، 12 سال بعد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آقای وربیک، 12 سال بعد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید