4 اثر ناملموس ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش دَبی بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: 4 اثر ناملموس استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

4 اثر ناملموس ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، عبدالمالک شنبه زاده با اعلام این خبر اظهار کرد: این آثار در جلسه شورای سیاست گذاری ثبت آثار که در استان اردبیل برگزار گردید در فهرست آثار ملی ناملموس قرار گرفتند.

او اضافه کرد: این آثار شامل ساخت و موارد استفاده چالگ و میه کوت (هاون بزرگ چوبی) نحوه برداشت نمک، نحوه برداشت شوکه و کاربرد گژگ کاو در زندگی (مهره آبی) است.

شنبه زاده یادآور شد: تعداد 770 اثر ایلام تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد 733 اثر تاریخی، 24 اثر ناملموس، شش اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.

به گفته او شهرستان دره شهر با 146 اثر ثبت شده در ردیف نخست آثار ثبت شده ملی استان و شهرستان بدره با 27 اثر رتبه دهم استان را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام ادامه داد: ایلام بخشی از تمدن عیلام باستان بوده که در هزاره سوم پیش از میلاد به وجود آمده است، استان ایلام به عنوان یکی از مهدهای حیات بشری مملو از آثار، محوطه ها و بناهای دوره های مختلف تاریخی و ماقبل تاریخ است.

او گفت: از 1700 اثر و محوطه تاریخی شناسایی شده استان ایلام تاکنون حدود 800 اثر فهرست آثار ملی ثبت شده است.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2350

به "4 اثر ناملموس ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 اثر ناملموس ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید