14 مین وتوی مسکو درباره سوریه در شورای امنیت، انتقال یاری های مرزی ممنوع! بازنده بازی: مردم سوریه

به گزارش دَبی بلاگ، واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل به اعضای این سازمان گفت: امروز چه کسی برد؟ هیچ کس. چه کسی باخت؟ مردم سوریه.

14 مین وتوی مسکو درباره سوریه در شورای امنیت، انتقال یاری های مرزی ممنوع! بازنده بازی: مردم سوریه

روسیه با پشتیبانی چین، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره یاری رسانی به مردم سوریه را وتو کرد.

این قطعنامه درباره تحویل یاری های مرزی به مردم سوریه بود. این، چهاردهمین وتوی روسیه برای جلوگیری از تصمیمات سازمان ملل از زمان آغاز درگیری در سوریه (2011) به شمار می آید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، روسیه انتقال یاری های بشرمحبت آمیز به وسیله نقاط مرزی ترکیه و عراق به سوریه را وتو و مانع از تصویب آن شد. بقیه اعضای شورای امنیت (13 عضو) به این قطعنامه رای مثبت دادند.

این طرح توسط بلژیک، کویت و آلمان تهیه شده بود. براساس این طرح، گروه های فعال حقوق بشری فعال در مرزها به مدت 12 ماه قادر به نقل و انتقال کالا در دو نقطه مرزی ترکیه و یک نقطه مرزی عراق با سوریه می شدند.

با این وجود روسیه به عنوان متحد دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه - براساس پیش نویس طرح خود- خواهان انتقال کالا از دو نقطه مرزی ترکیه به مدت 6 ماه و نه یک سال به سوریه شد.

تصویب این طرح به حداقل 9 رای موافق و عدم وتوی (رای مخالف) یکی از 5 عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا و فرانسه احتیاج داشت.

خانم کلی کرافت سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از وتوی چین و روسیه در وضعیتی حیرت زده گفت: عواقب این تصمیم فاجعه بار خواهد بود.

یک گذرگاه مرزی برای انتقال کالا و یاری های بشرمحبت آمیز به خاک سوریه- آژانس های حقوق بشری از سازمان ملل خواسته اند تا نسبت به انتقال یاری های بشرمحبت آمیز از گذرگاه های مرزی بی تفاوت نباشد/ عکس: AFP/Getty

او روسیه و چین را بی ملاحظه، بی پروا و ظالم خواند.

پس از چهاردهمین وتوی روسیه، شورای امنیت پیش نویس روسیه برای انتقال کالا و محموله از دو گذرگاه مرزی ترکیه به مدت 6 ماه را به رای گذاشت. اما این طرح با 5 رای موافق، 6 رای مخالف و 4 رای ممتنع مغلوب شد.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل به اعضای این سازمان گفت: امروز چه کسی بُرد؟ هیچ کس. چه کسی باخت؟ مردم سوریه.

وی ادعا کرد: اوضاع بشرمحبت آمیز در سوریه به طرز چشم گیری بهبود یافته و شورا باید این تغییر را تشخیص دهد.

او اضافه کرد: سعی نکنید ما را به خاطر این موضوع (تصویب نشدن توافق نامه) سرزنش کنید.

اورسلا مولر معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان محبت آمیز در روز پنجشنبه در پیامش به شورای امنیت هشدار داد و گفت: در صورت عدم تصویب این قانون ما شاهد خاتمه فوری حمایت میلیون ها غیرنظامی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: عدم تصویب این قانون می تواند باعث افزایش سریع گرسنگی و بیماری منجر به مرگ گردد. از طرفی این موضوع باعث آوارگی بیشتر جمعیت آسیب پذیری می گردد که در 9 سال گذشته با تراژدی ناگفته ای دست و پنجه نرم نموده اند.

از سال 2014، نیروهای سازمان ملل و گروه های امدادی از چهار نقطه مرزی کشورهای ترکیه، عراق و اردن برای یاری به مردم سوریه وارد این کشور شده اند. طرح بلژیک، کویت و آلمان یکی از گذرگاه های مرزی فعلی را برای سازش بیشتر با روسیه حذف کرد.

اختیارات کنونی برای گذر از مرزها و ورود به سوریه در 10 ژانویه خاتمه می یابد. به همین دلیل شورای امنیت سازمان ملل در کوشش برای رسیدن به توافق جدید است. بعضی از دیپلمات ها این موضوع را یکی از مسائل سوریه می دانند.

در 16 دسامبر امسال آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواهان افزایش مجوزهای مرزی به سوریه و افزایش انتقال یاری های بشرمحبت آمیز شده بود.

-

بیشتر بخوانید:

وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ونزوئلا توسط روسیه و چین

وتوی روسیه و چین علیه طرح آتش بس شمال سوریه

اعضای دائم شورای امنیت چند بار وتو کردند؟ / روسیه رکورددار ، چین کمترین

-

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: عصر ایران
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4712

به "14 مین وتوی مسکو درباره سوریه در شورای امنیت، انتقال یاری های مرزی ممنوع! بازنده بازی: مردم سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 مین وتوی مسکو درباره سوریه در شورای امنیت، انتقال یاری های مرزی ممنوع! بازنده بازی: مردم سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید