گره گشایی از کارخانه نفلین سینیت سراب

به گزارش دَبی بلاگ، سیدمرتضی احمدپور - تبریز - خبرنگار: سالانه یک میلیون تن ماده اولیه آلومینیوم و صنایع وابسته در کشور مصرف می گردد که در حال حاضر فراوری 250 هزار تن از این ماده در داخل کشور صورت می گیرد. 750 هزار تن هم از کشورهایی مانند استرالیا وارد کشور می گردد.

گره گشایی از کارخانه نفلین سینیت سراب

این در حالی است که از سال 61 با کشف معادن نفلین در شمال غرب کشور، زمزمه احداث کارخانه فرآوری این ماده معدنی شنیده شد و در نهایت در سال 79 مطالعات احداث این کارخانه در سراب به اتمام رسید. بر این اساس 510 هکتار زمین در حوالی روستاهای سراب برای احداث این کارخانه در نظر گرفته شد و در سال 83 کلنگ آن به زمین خورد. اما به رغم هزینه های چند میلیارد دلاری و چند صد میلیارد تومانی اعتبارات ملی و استانی این کارخانه به بهره برداری نرسیده و عقد قرارداد با کشورهایی چون آلمان، چین و ارمنستان هم نتوانست چرخ این کارخانه را راه بیندازد. در حال حاضر به جز چند سوله فلزی بزرگ، که البته ناقص رها شده، خبری از این کارخانه نیست. این در حالی است که در آخرین سفر رئیس جمهوری در هفته های اخیر به استان بار دیگر خبرهایی از راه اندازی این کارخانه شنیده می گردد و باید منتظر ماند و دید این بار وعده مسئولان برای افتتاح این واحد صنعتی محقق می گردد یا خیر؟

  • توجه ملی به راه اندازی کارخانه

از مهر 96 وزیر وقت صمت قول داد در مدت 3 ماه تکلیف کارخانه روشن گردد و بعد از آن 203 نماینده در نامه ای نسبت به راه اندازی سریع این کارخانه تأکید کردند. در ماه های بعدی با سفر رئیس مجلس و وزیر صمت، همچنین سفر رئیس جمهوری به استان نگاه ها به این کارخانه دوباره جلب شد. بر اساس آخرین برآوردها این کارخانه می تواند سالانه 2 میلیون تن سیمان، 250 هزار تن پودر آلمونیا، 150 هزار تن پودرهای کربنات سدیم فراوری کند و با توجه به احتیاج کشور به برطرف تحریم ها و تأمین مواد اولیه آلمونیا در کشور راه اندازی این واحد صنعتی با تحرکات جدی مسئولان ملی و استانی پیگیری می گردد. برگزاری نشست های تخصصی با حضور مسئولان و متخصصان در محل کارخانه و شهرستان سراب و بازدیدهای میدانی از یک سال گذشته تاکنون موجب شده فعالان مالی در استان و حتی کشور به راه اندازی این کارخانه امیدوار باشند. همراهی مجمع نمایندگان استان با نماینده سراب هم در پیگیری های ملی و نامه های مشترک موجب شده در یک سال گذشته توجه بیشتری در ابعاد ملی به این کارخانه صورت گیرد.

  • نبود اجماع برای راه اندازی آلومنیا

معاون هماهنگی امور مالی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به علل راه اندازی نشدن کارخانه نفلین سینیت در 2 دهه گذشته به خبرنگاران می گوید: پیچیدگی راه اندازی این صنعت و بزرگ بودن آن از یک سو و ملی بودن آن از سوی دیگر موجب شده بود تمام اختیارات در خود استان تامین نگردد و احتیاج به یک نگاه ملی و جدی در این زمینه وجود داشته است.

علی دنیاگیری ادامه می دهد: استاندار آذربایجان شرقی از بدو حضور در استان راه اندازی این کارخانه را از اهداف خود اعلام نموده بود و با توجه به انتخاب وزیر صمت از استان، همچنین اجماع نمایندگان استانی و توجه خاص ریاست جمهوری و همراهی مدیران ایمیدرو، اجماع کم نظیری برای راه اندازی این کارخانه به وجود آمده است. وی بیان می نماید: یکی از موضوعات مهم تامین زمین مناسب برای این کارخانه بود که حل شده و مخازن لازم نیز در حال طراحی است. از سوی دیگر ملی بودن این طرح و تاثیر راه اندازی این کارخانه در ابعاد ملی برای مسئولان کشوری دستاورد مهمی است و دیگر فقط به بازدیدهای بی نتیجه ختم نمی گردد، بلکه در عالی ترین سطوح، پیگیری های جدی برای راه اندازی این کارخانه وجود دارد. با توجه به انجام چندین طرح مطالعاتی و وجود نقشه های لازم و تامین زیرساخت ها می توان خیلی زودتر از زمان سپری شده به بهره برداری این کارخانه امید بست.

  • شروع تجهیز کارگاه احداث کارخانه

فرماندار سراب با اشاره به آخرین وضعیت احداث کارخانه نفلین سینیت در سراب اظهار می نماید: واقعیت این است که در 25 سال گذشته همت جدی برای راه اندازی این کارخانه و اجماع کافی وجود نداشت. همیشه در یکی از مراحل مسائلی به وجود می آمد که موجب گذشت این همه سال از احداث کارخانه شد. اما اکنون با توجه جدی استاندار و همت وزیر صمت و همراهی نمایندگان و پیگیری شخص رئیس جمهوری در آخرین سفر خود به استان، تأکید خاصی بر اتمام این کارخانه وجود دارد.

ایرج ثقفی با اشاره به امضای جدیدترین مناقصه اجرای این کارخانه بیان می نماید: از اوایل امسال مناقصه با طرف های داخلی و خارجی امضا شده و در روزهای اخیر هم کارگاه در حال تجهیز شدن است و رفت و آمدهای نیروهای فنی در محوطه این کارگاه دیده می گردد. وی بیان می نماید: این کارخانه در صورت اتمام نهایی می تواند 10 هزار نفر را مشغول به کار و از خروج سالانه میلیون ها دلار از کشور جلوگیری کند. بر این اساس مسئولان شهرستان سراب هم تمهیدات لازم برای اجرای این طرح را فراهم می نمایند.

فرماندار سراب ادامه می دهد: یکی از مسائل راه اندازی این کارخانه نبود برق کافی بود که با افتتاح پست برق در ماه های اخیر و تجهیز این پست برق دیگر نگرانی از بابت تعطیلی کارگاه نداریم. زیرساخت های لازم فراهم شده و با توجه به دستور وزیر صمت به ارائه گزارش ماهانه از روند فعالیت کارگاه فعلی به شخص وزیر و تاکید استاندار به فرمانداری برای پیگیری جدی، امیدواریم پیمانکاران هم با جدیت این طرح را دنبال نمایند.

ثقفی تاکید می نماید: مسئولان ارشد کشوری و استانی به این نتیجه رسیده اند که نباید این کارخانه در چنین شرایطی رها گردد، در حالی که می توانیم در پی احداث این کارخانه صنایع پایین دستی متعدد در استان و حتی استان های همجوار راه اندازی کنیم. در حال حاضر عزم جدی برای بهره برداری از کارخانه نفلین سینیت سراب وجود دارد و نباید شاهد از دست دادن رفتن زمان باشیم.

  • جلوگیری از خروج سالیانه یک میلیارد دلار ارز

نماینده سراب در مجلس هم با بیان این که کارخانه آلومینای سراب 27 شهریور 82 به دست اسحاق دنیاگیری، وزیر صنایع وقت کلنگ زنی شد، بیان می نماید: در این مجتمع زیرساخت های لازم فراهم شده ولی کار به خوبی پیش نمی رود که باید شتاب بیشتری به روند ساخت این مجتمع بدهیم. یوسف داوودی با انتقاد از عده ای که استحصال آلومینا از نفلین سینیت را بدون توجیه مالی برای کشور عنوان می نمایند، می افزاید: عملی شدن طرح فراوری آلومینا از نفلین سینیت در سراب موجب جلوگیری از خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات پودر آلومینا می گردد. اجرای پروژه فراوری پودر آلومینا از کانی نفلین سینیت سراب اتفاق بزرگی برای ایران، آذربایجان شرقی و سراب است و مسئولان باید گره این طرح مالی و صنعتی را باز نمایند تا مردم از مزایای مالی و اشتغال آن بهره مند شوند.

  • ظرفیت منابع آلومینا در سراب

کارخانه نفلین سینیت سراب در حالی با رکود ساخت 25 ساله روبه رو بوده است که به تاکید مسئولان در حال حاضر می تواند سالانه از خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات پودر آلومینا جلوگیری کند. آلومینیوم از جمله کالاهای در فهرست تحریم های آمریکا علیه ایران است و فراوری آلومینا از صنایع راهبردی به شمار می آید. تنها معدن نفلین سینیت کشور برای فراوری آلومینا با ظرفیت 30 میلیارد تن در شهرستان سراب واقع شده، آن هم در حالی که منابع آلومینا در ایران و دنیا محدود است و در آذربایجان و شهر سراب به وفور این ماده معدنی یافت می گردد. تاکنون هیچ عزم جدی ای برای بهره برداری از ظرفیت های این معدن وجود نداشته است. هر چند طی سال های گذشته میلیاردها تومان برای فراهم کردن زیرساخت های احداث کارخانه نفلین سینیت سراب از قبیل 500 هکتار زمین حصارکشی شده، برق، آب و گاز مورد احتیاج آن هزینه شده است، تا چندی پیش هیچ توجهی به تکمیل این واحد صنعتی وجود نداشت. به گفته مسئولان استانی با عملی شدن طرح فراوری آلومینا از نفلین سینیت در سراب 700 میلیون دلار سرمایه جذب می نماید.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2606

به "گره گشایی از کارخانه نفلین سینیت سراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گره گشایی از کارخانه نفلین سینیت سراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید