کشورهای جنوب شرقی آسیا هوش مصنوعی را قانونمند می نمایند

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، رگولاتورهای سراسر دنیا مشغول نوشتن پیش نویس قوانینی برای هوش مصنوعی مولد هستند که می تواند متن و تصویر بسازد و همزمان با ایجاد هیجان به ترس درباره پتانسیل آن برای تغییر طیف وسیعی از صنایع منجر می گردد.

کشورهای جنوب شرقی آسیا هوش مصنوعی را قانونمند می نمایند

وزرای 10 کشور اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ سه آن) در فوریه 2023 میلادی درباره احتیاج به توسعه یک راهنمای هوش مصنوعی مخصوص برای این منطقه با جمیعت 668 میلیون نفر توافق کردند اما جزئیات مذاکرات میان سیاستگذاران منطقه ای اعلام نشد.

اکنون مقامات ارشد کشورهای جنوب شرقی آسیا اعلام نموده اند دستورالعمل آسه آن درباره نظارت و اخلاق هوش مصنوعی در حال شکل گیری است و هدف آن ایجاد توازن بین مزایای مالی فناوری و ریسک های متعدد آن است.

به گفته یکی از این مقامات مراحل تهیه پیش نویس در حال اجرا است که احتمالاً تا خاتمه سال تمام می گردد و پس از آن باید به تأیید اعضای آ سه آن برسد.

به گفته یک مقام ارشد دیگر ممکن است دستورالعمل مذکور در اجلاس وزرای دیجیتال آسه آن در اوایل سال آینده اعلام گردد.

سخنگوی وزارت ارتباطات و اطلاعات سنگاپور گفت این کشور از سال 2024 میلادی ریاست اجلاس مذکور را بر عهده خواهد داشت و با دیگر کشورهای عضو آ سه آن برای توسعه دستورالعمل مذکور همکاری می نماید.

این قانون گامی عملی و قابل اجرا برای پشتیبانی از استفاده مسئولانه و نوآورانه از فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی در این منطقه به شمار میرود.

اقدام آسه آن در حالی انجام می گردد که پیش بینی می گردد اتحادیه اروپا و آمریکا نیز پیش نویس دستورالعمل داوطلبانه هوش مصنوعی را در چند هفته آینده اعلام نمایند. این دستورالعمل پیش از قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا اجرایی می گردد.

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا قرار است نخستین مجموعه مقررات کامل ناظر بر این فناوری باشد.

قوانین تازه استفاده از فناوری شناسایی صورت، نظارت بیومتریک و دیگر موارد را شامل می گردد.

پیش بینی می گردد لایحه مذکور پس از 2 سال مذاکره اکنون وارد مرحله بعدی فرایند گردد که در آن قانونگذاران جزئیات دقیق را با نظارت کمیسیون اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تأیید می نمایند.

دراگوس تودرواچه یکی از اعضای مجلس اروپا که مسئولیت تهیه پیش نویس قوانین را دارد، در این باره می گوید: این یک قرارداد بسیار حساس است. اما ترکیب کامل آن احتمالاً مزایایی برای تمام طرف های مذاکره دارد. جامعه از ما انتظار دارد تا اقدامی قطعی درباره هوش مصنوعی و تأثیرات آن بر زندگی انجام دهیم. تحت قانون پیشنهادی ابزارهای هوش مصنوعی طبق مقدار ریسک شأن از اندک تا غیر قابل قبول دسته بندی می شوند. دولت ها و شرکت ها با توجه به سطح ریسک از این ابزارها برای انجام فعالیت های مختلف استفاده می نمایند.

از سوی دیگر آمریکا نیز در حال اجرا اقدامات مختلفی است. به عنوان مثال الخاندرو مایورکاس وزیر امنیت میهن آمریکا گفت این کشور میخواهد با ایجاد کارگروهی، چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای انجام هر کاری از حفاظت از زیربنای حیاتی تا آنالیز محموله های کالاهای ساخته شده با نیروی کار اجباری را ردیابی کند.مایورکاس گفت این فناوری به طور گسترده ای منظره تهدیدها را تغییر می دهد.

وی در ادامه گفته بود: بخش ما رهبری استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی را برعهده دارد تا میهن مان را ایمن و در مقابل استفاده مخرب از این فناوری نوین دفاع کنیم.وزیر امنیت میهن آمریکا گفت کارگروه هوش مصنوعی بعلاوه شیوه استفاده از این فناوری برای انجام بهتر کارها مانند آنالیز محموله های ورودی به کشور برای ردیابی کالاهای غیرقانونی را مطالعه می نماید.وی بعلاوه خواهان استفاده از هوش مصنوعی جهت ایمن سازی شبکه توزیع برق و سیستم های ذخیره آب شد. بیم آن می رود که هر دو این زیرساخت ها هدف دشمنان قرار گیرند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 خرداد 1402 بروزرسانی: 30 خرداد 1402 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 30511

به "کشورهای جنوب شرقی آسیا هوش مصنوعی را قانونمند می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای جنوب شرقی آسیا هوش مصنوعی را قانونمند می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید