چه رازی در پرچم کشورهای جهان نهفته است؟

به گزارش دَبی بلاگ، پرچم ها در ابتدا به عنوان بخشی از هویت کشور در میادین جنگ به وجود آمدند و در طی سال ها به نمادی از ارزش ها، قدمت و مقدسات سرزمین خود بدل گشته اند. پرچم هر کشوری نقش مهمی در شناخت آرمان ها، انگیزه های سیاسی، مذهب و فلسفه آن دارد و به طور کلی شرایط جغرافیایی، فرهنگی و حوادث تاریخی یک ملت را بیان می کند.

چه رازی در پرچم کشورهای جهان نهفته است؟

اما به راستی چه رازی در پرچم کشورهای جهان نهفته است و چه مفهومی در پشت رنگ ها و علائم به کار رفته در آنها وجود دارد؟

در این مطلب خبرنگاران به این پرسش، پاسخ می دهد:

1. انگلستان

این پرچم ترکیبی از سه پرچم متعلق به کشورهای دیگر است: انگلستان و ویلز، اسکاتلند و ایرلند شمالی. این سه اتحادیه تحت فرمانروایی یک دولت هستند. صلیب قرمز سنت جورج (قدیس حامی انگلستان و ویلز) در پس زمینه سفید، صلیب سنت پاتریک (قدیس حامی ایرلند) در پس زمینه سفید و صلیب ضربدری اندرو (قدیس حامی اسکاتلند) در پس زمینه آبی. پرچم انگلستان در تاریخ 1 ژانویه 1801 به تصویب رسید.

2. نیجریه

پرچم نیجریه از سه راه راه عمودی با اندازه یکسان تشکیل شده است. رنگ سبز نشان دهنده گیاهان سرسبز کشور و صنعت کشاورزی آن است. رنگ سفید نیز بیانگر تمایل نیجریه برای صلح و اتحاد در نظر گرفته شده است. پرچم کشور نیجریه در اول اکتبر سال 1960 به تصویب رسید.

3. مالزی

14 خط راه راه سفید و قرمز و ستاره 14 شاخه آن نشان دهنده 13 کشور عضو منطقه و بخش فدرال کوالالامپور می باشند. در حالیکه نمادهای هلال و ستاره به معنای مذهب (اسلام) کشور است، طلایی، نماد رنگ سلطنتی کشور می باشد. مالایا زمانی تحت استعمار انگلستان بود و مستطیل آبی رنگ پرچم، نشانی از آن به شمار می رفت اما امروزه به نماد وحدت مردم کشور تبدیل شده است. پرچم مالزی در 26 می 1950 به تصویب رسید.

4. پرچم آمریکا

پرچم آمریکا دارای 13 نوار راه راه سفید و قرمز و 50 ستاره می باشد. 13 خط نشان از 13 مستعمره دارد: کنتیکت، دلاویر، جورجیا، ماریلند، ماساچوست، نیوهمپشایر، نیوجرسی، نیویورک، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، رود آیلند، کارولینای جنوبی و ویرجینیا. 50 ستاره به کار رفته در پرچم نمادی از 50 ایالت مستقل موجود در آمریکا هستند. در حالیکه رنگ قرمز نشان دهنده غرور و سرسختی است، آبی از هوشیاری و عدالت الهام گرفته و سفید نشان دهنده خلوص و بی گناهی می باشد. این پرچم در 14 ژوئن سال 1777 به تصویب رسید.

5. کانادا

پرچم کانادا دارای دو رنگ است: قرمز که برگرفته از صلیب سنت جورج می باشد و سفید که نماد سلطنتی فرانسه محسوب می شود. یک برگ افرا در مرکز نوار سفید آن قرار گرفته است. این برگ پس از مبارزات طولانی مدتی که تحت رهبری نخست وزیر لستر بولز پیرسون انجام شد، به پرچم کانادا اضافه شد. در آن زمان لستر متوجه شد که بسیاری از گردان های کانادایی یک برگ افرا در نشان افتخار خود دارند. پرچم فعلی کانادا در تاریخ 15 فوریه 1965 به تصویب رسید.

6. دانمارک

به نظر می رسد که دانمارک دارای قدیمی ترین پرچم ملی است که به طور مداوم استفاده می شود. پرچم دانمارک یک صلیب سفید می باشد که در پس زمینه ای قرمز قرار گرفته است. صلیب نماد مسیحیت می باشد. در افسانه ها آمده است که پرچم در روز 15 ژوئن 1219، زمانیکه پادشاه والدمار دوم، استونیان را شکست داد، از آسمان به زمین افتاده است. با این حال، مورخان بر این باورند که طراحی آن از پرچم های موجود در جنگ های صلیبی برگرفته شده است. پرچم ملی دولت دانمارک در سال 1625 به تصویب رسید.

7. آلمان

رنگ پرچم آلمان یادآور پرچم قرون وسطایی امپراطوری مقدس روم است. این پرچم در ابتدا یک عقاب دوسر با منقار و پنجه های قرمز داشت. می توان گفت سه رنگ به کار رفته در پرچم از رنگ یونیفرم سربازان در طول جنگ های ناپلئونی خبر می دهد. پرچم فعلی آلمان، پس از اتحاد دو آلمان در 23 می 1849 به تصویب رسید.

برخی بر این باورند که مشکی، طلایی و قرمز، رنگ های رسمی آلمان می باشند و نشان دهنده دموکراسی هستند.

8. استرالیا

در گوشه سمت چپ پرچم استرالیا نمادی به چشم می خورد که نشان دهنده استعمار کشور، توسط انگلستان می باشد. کمی پایین تر یک ستاره 7 پر خواهید دید؛ ستاره اتفاق و همبستگی که بیانگر شش ایالت و یک قلمرو استرالیا می باشد.

در سمت راست نماد ستارگان چلیپا (نوعی صورت فلکی که به آن صلیب جنوبی هم گفته می شود) به چشم می خورد که از سرتاسر سرزمین استرالیا قابل مشاهده هستند. این پرچم در 3 سپتامبر 1901 به تصویب رسید.

9. فرانسه

پرچم فرانسه دارای سه رنگ آبی، قرمز و سفید می باشد که رنگ های به کار رفته در لباس پادشاه لویی شانزدهم در جریان نشستی انقلابی در پاریس می باشد. سفید رنگ سنتی از سلطنت فرانسه است و آبی و قرمز نشان از جنب و جوش پاریس پایتخت ملی این کشور دارند.

در طی سالیان دراز رنگ های سفید، آبی و قرمز به عنوان نمادی از آزادی، برابری و برادری، سه اصل ایده آل انقلاب کبیر فرانسه، شناخته می شوند. پرچم فرانسه به طور رسمی در 15 فوریه 1794 به تصویب رسید.

10. اتریش

پرچم اتریش یکی دیگر از قدیمی ترین پرچم های جهان است که به معنای واقعی کلمه تاریخ خونینی دارد. پس از نبردی در دوران جنگ های صلیبی سوم، لباس سفید دوک اتریش، لئوپولد پنجم، کاملا به خون آغشته شد و تنها نواحی زیر کمربندش سفید باقی مانده بود. این ترکیب سفید و قرمز الهام بخش پرچم اتریش شد. از این پرچم تا سال 1911 استفاده می شد و پس از جنگ جهانی دوم در اول می 1946 دوباره تصویب شد.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: سفرمی
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 7647

به "چه رازی در پرچم کشورهای جهان نهفته است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چه رازی در پرچم کشورهای جهان نهفته است؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه رازی در پرچم کشورهای جهان نهفته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید