چرا عربستان سعودی در تحقق اهدافش بازنده شد؟

به گزارش دَبی بلاگ، العالم نوشت: چهلمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی به رغم خوشبینی ریاض به تحقق اهدافش در آن، با شکستی مفتضحانه برای آل سعود به کار خود سرانجام داد.

چرا عربستان سعودی در تحقق اهدافش بازنده شد؟

امارات متحده عربی نیز قبل از سرانجام این نشست اعلام نمود که تحریم قطر همچنان ادامه خواهد یافت.

با توجه به این موضوع، باید پرسید علل شکست عربستان سعودی در این نشست چه بوده است؟

کارشناسان مسائل منطقه در این زمینه گفتند؛ قبل از برگزاری نشست، بسیاری معتقد بودند که بحران میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و قطر به سرانجام خود نزدیک شده است اما فضای نشست و اختلافات درون شورا به گونه ای بود که سبب شد این بحران ادامه یابد لذا می توان گفت در صورتیکه کشورهای تحریم کننده به راستی قصد آشتی با قطر را داشتند قبل از برگزاری نشست ریاض نسبت به آن اقدام می کردند.

آنان اضافه نمودند، موضوع دیگر آن است که این بحران ثابت کرد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موضع واحدی نسبت به برقراری مجدد رابطه با قطر یا عدم برقراری این رابطه ندارند به همین دلیل بعضی از منابع می گویند که قطر میخواهد در صورت ادامه این بحران، از شورای همکاری خلیج فارس خارج گردد.

این کارشناسان ادامه دادند که یکی دیگر از علل حل نشدن بحران مزبور آن است که آمریکا با آشتی کشورهای عضو شورا با یکدیگر موافق نیست و ترجیح می دهد تنش و بحران در این شورا بیش از پیش افزایش یابد تا بتواند سیاست هایش در منطقه خلیج فارس را تحقق بخشد.

دراین میان،یک نماینده سابق مجلس بحرین، که علاقه ای به انتشار نامش نداشت، نشست ریاض را باخته توصیف کرد و گفت: نشستی که فقط 30 دقیقه طول بکشد را اصلا نمی توان کنفرانس نامید!

وی اضافه نمود: نشست ریاض در 4 سطح باخت، اول آنکه اصلا کنفرانس نبود و نتوانست که کنفرانس باشد؛ دوماً سه نفر از رهبران کشورهای عضو در آن شرکت نداشتند، سوماً مطبوعات عربستان سعودی نتوانستند تحلیل درستی از آن ارائه دهند؛ رابعاً بحرین و امارات پس از سرانجام نشست، فورا قطر را آماج حمله تبلیغاتی و رسانه ای قرار دادند.

این نماینده سابق بحرین توضیح داد: یکی دیگر از علل حل نشدن بحران سه کشور شورای همکاری خلیج فارس و مصر با قطر، سیاست های خارجی امارات متحده عربی است به این دلیل که ابوظبی از نفوذ قطر در منطقه بسیار می ترسد به ویژه که دو کشور در لیبی و سوریه درگیرند و هر کدام افراد مسلح وابسته به خود را در هر یک از این دو کشور دارند، از سوی دیگر امارات می کوشد مانع نزدیک شدن قطر به غرب به ویژه انگلستان گردد تا به اصطلاح نفوذش را در میان پایتختهای غربی به ویژه لندن حفظ کند.

2323

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4491

به "چرا عربستان سعودی در تحقق اهدافش بازنده شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا عربستان سعودی در تحقق اهدافش بازنده شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید