ورود گاندو به حریم ممنوعه

مجموعه تلویزیونی پرمخاطب گاندو به روزهای پایانی خودش نزدیک می گردد؛ اما همچنان خبرساز است. جذابیت پرونده ای امنیتی که مردم اخبار آن را همین سال قبل شنیده اند، باعث شده مخاطب به دنبال حوادث سریال باشد.

ورود گاندو به حریم ممنوعه

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، مجموعه تلویزیونی پرمخاطب گاندو به روزهای انتهای خودش نزدیک می گردد؛ اما همچنان خبرساز است. جذابیت پرونده ای امنیتی که مردم اخبار آن را همین سال قبل شنیده اند، باعث شده مخاطب به دنبال حوادث سریال باشد.

گاندو به یکی از مهم ترین پرونده های امنیتی جمهوری اسلامی می پردازد. این سریال به واسطه سوژه جذاب و شخصیت پردازی مناسب توانسته با مخاطبان زیادی با سلایق مختلف ارتباط برقرار کند. این روزها در آستانه انتها گاندو هستیم؛ به همین دلیل با آقای وحید رهبانی بازیگر نقش محمد که درواقع نقش محوری این سریال است، گفت وگویی نموده ایم که درادامه می خوانید.

دهه شصتی ها شما را با سریال خانه ما به یاد دارند. آن مجموعه هم از شبکه سه پخش شد و اتفاقا در زمان خودش پیروز بود. چه شد پس از پخش آن، تقریبا از مقابل دوربین دور شدید؟ آیا از هیولای شهرت فراری بودید یا شرایط این طور رقم خورد؟

نگرانی درباره شهرت حقیقت است؛ اما به طور همزمان مدام در حال بارگیری ذهنی بوده ام. در این سال ها، سعی کردم بیشتر به سمت یادگرفتن بروم و گمان کنم در آینده هم همین رویه را ادامه دهم. البته، این به معنای آن نیست که کار تصویری از یادگرفتن جلوگیری می نماید؛ اما ترجیح دادم وقتم را بیشتر به این شکل بگذرانم. در ضمن پس از برگشتم به ایران، بعضی مسائل به وجود آمد که همین هم باعث کم رنگ و خانه نشین شدن من شد. خدا را شکر آن مسائل رفع شدند و نقشم در گاندو هم چیزی بود که نمی شد به راحتی از آن گذشت. محمد نقش بسیار قشنگی بود و می دانستم در قلب مردم جای می گیرد؛ به همین دلیل، از بازی در این نقش استقبال کردم.

شخصیت محمد در گاندو با اینکه جذاب است، به دلیل مختصات مأمور امنیتی می تواند شمشیری دولبه باشد. نگران ریسک بازی در آن و سپس بلوکه شدن در چنین شخصیت هایی نبودید؟

به هیچ وجه نگران نبودم؛ چون می دانستم شخصیتی که مشغول بازی در آن هستم، با توجه به تحقیقاتم، آدمی وطن پرست است که برای مملکت همه کار می نماید و جانش در دستش است. مهم تر از همه، این نکته برایم جذاب بود که محمد دنبال اسم نیست. وقتی در ارگانی مثل پلیس عضو می شوید، می دانید با هر خدمتی که می کنید، درجه می گیرید و درمقابل دیگران مشهورتر می شوید؛ اما درمقابل، مشخصه مأمور امنیتی این است که اصلا دنبال اسم نیست و صرفا به دنبال انجام وظیفه است و آن را به بهترین شکل انجام می دهد. هرگز امکان ندارد چنین آدمی بد باشد.

باتوجه به سابقه خودتان در کارگردانی، وقتی با نویسنده و کارگردان گاندو درگیر خلق شخصیت محمد بودید، او را خصوصا در زندگی شخصی، چطور آدمی ترسیم کردید؟

همان طورکه در سریال می بینید، آقای آرش قادری به خوبی این شخصیت را پرداخت و آقای جواد افشار هم به زیبایی تصویر کرد. محمد در خانه و خانواده آن آدمی که به طورکامل باید باشد، نمی تواند باشد. دلیلش هم پرونده بزرگی است که در دست دارد. به نظرم اتفاقا این موضوع بسیار مهم است، چه درباره محمد و چه آدم هایی مثل محمد.

معمولا هم این بخش از زندگی این آدم ها دیده نمی گردد، درست است؟

دقیقا همین طور است. از این خیلی خوشم می آمد که محمد آدم بسیار ساده ای است. موتورسیکلتی دارد که با آن به نامزدش سر می زند و گاها نیمه شب به خانه می رود. خیلی از اوقات وقتی به خانه می رود، مادرش خواب است. خانه سنتی باحالی دارند که اتفاقا خودم هم در چنین خانه ای بزرگ شده ام. خانه محمد شباهت زیادی با خانه کودکی خودم دارد. با این اوصاف، مطمئن بودم چنین شخصیتی محبوب خواهد بود.

محمد تریبون سریال است؛ یعنی بعضی از حرف های مهم مدنظر نویسنده از زبان او بیان می گردد. یکی از مثال هایش، سکانس بازی شما با آقای پندار اکبری داخل ماشین و پس از ورزش در باشگاه انقلاب است. نگران نبودید بیان این حرف های مهم، ناخواسته گل درشت گردد؟

اگر شخصا حرف هایش را باور نمی کردم، قاعدتا بیان این دیالوگ ها برایم سخت می شد؛ منتها به طورمشخص هر شخصیتی که قرار باشد بازیگر بازی کند، ابتدا باید آن نقش را از فیلتر قلبش بگذراند. درنتیجه، اگر من شخصیت را بفهمم، تماشاچی هم آن را متوجه می گردد و پس نمی زند.

گاندو به مسائلی مثل آقازاده ها و خیانت بعضی از وابستگان مسوولان دولتی هم ورود نموده. این مسأله قبلا به ندرت رخ داده است. آیا موقع ساخت سریال، نگران حاشیه نبودید. آیا نگران اعمال فشار از طرف افراد نبودید؟

البته، گمان می کنم تهیه نماینده و کارگردان بتوانند جواب کامل تری به این سوال بدهند؛ اما قاعدتا این نگرانی همواره همراه ما بوده است. به هرحال، نخستین بار بود که در تلویزیون از خط قرمزی عبور می کردیم که سال ها در سینما و تلویزیون تمایلی نداشتند به آن بپردازند. خدا را شکر با تمام حواشی موجود، امروز مردم گاندو را تماشا می نمایند. آن ها با بعضی از حقایق پشت پرده ای آشنا می شوند که احتیاج هر جامعه ای است. این لازمه هر جامعه ای است که فضا باز گردد تا درباره مسائل پشت پرده حاکمیتی صحبت گردد.

اینکه شائبه سیاسی کاری به گاندو وارد نگردد، کار سختی است. از نتیجه راضی هستید؟

بله، این مسائل بسیار مهمی است. شکرخدا این مشکل را پشت سر گذاشتیم. ما در گاندو چیزی را می گوییم که دقیقا حرف مردم است، نه حرف جناح های سیاسی. جریان های سیاسی مسائلی دارند که گپ زدن درباره آن ها مسأله ما نیست. وقتی حرف مردم را بگویید، آن ها پشت سرت قرار می گیرند.

سکانسی در گاندو بود که برایتان عجیب باشد و حتی مسئله ای به وجود آورد؟

تقریبا در همه سکانس ها این حال را داشتم. من اصولا آدم هوادار جزئیات هستم و از طرفی، وقت بسیار کمی برای ضبط سکانس ها داشتیم. به همین دلیل، می طلبید همه عوامل با جدیت در کار حضور یابند. ما این سریال را با این حجم از لوکیشن و شخصیت، قاعدتا باید دوساله می ساختیم؛ اما آن را در هشت ماه ساختیم.

تعدد شخصیت، به ویژه در تیم محمد را امتیاز می دانید؟ کارتان را سخت تر نمی کرد؟

شخصا این تعدد شخصیت را امتیازی برای کار می دانم. سینمایی ها می گویند قهرمان قصه را در پرده اول بفرست بالای درخت و در تمام پرده دوم، به او سنگ بزن. همه اتفاقاتی که در اطراف و شخصیت های مختلف رخ می دهد، به نوعی دردسر محمد است و به قهرمان شدنش یاری می نماید.

به نظرتان قصه ای مثل گاندو و شخصیت هایش، ظرفیت ساخت فصل بعدی را دارند؟

وقتی این روزها با مردم گپ می زنم و با لطف آن ها روبرو می شوم، به شدت می توانم این را تأیید کنم که فضا برای ساخت ادامه گاندو وجود دارد. البته، درباره خودم فعلا زود است که نظر بدهم.

منبع : صبح نو

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ورود گاندو به حریم ممنوعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود گاندو به حریم ممنوعه"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید