همه گیری جهانی کرونا و تلاش مجدد تروریست ها برای مانور دادن

به گزارش دَبی بلاگ، هسته های تروریستی در برخی کشورهای منطقه تا اروپا از شرایط همه گیری جهانی کرونا برای ازسرگیری حملات خود استفاده کرده اند.

همه گیری جهانی کرونا و تلاش مجدد تروریست ها برای مانور دادن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پیامدهای همه گیری جهانی کرونا فقط به شرایط مالی، سیاسی ،مالی و اجتماعی محدود نمی گردد، زیرا سرویس های امنیتی و اطلاعاتی احتمال می دهند که گروه های مسلح تروریستی از اوضاع اضطراری و مشغولیت ارتش و نیروهای امنیتی در مقابله با ویروس سوء استفاده کرده و هسته های خود را در بیش از یک نقطه جهان فعال کنند و بخواهند ضربات دردناک امنیتی وارد کنند.

نمونه هایی از شروع مجدد حملات تروریستی را در مدت اخیر در کشورهای آفریقایی و در سوریه، عراق و اخیرا در فرانسه و قبل از آن در تونس شاهد بودیم. به همین دلیل شماری از رهبران اطلاعاتی در منطقه و جهان در تلاشند تا وسایل رویارویی را ابداع کنند.

در سوریه، داعش چند حمله را طی روزهای گذشته ترتیب داد که از جمله آن حمله به مواضع ارتش سوریه و نیروهای همپیمان در منطقه معیزیله در صحرای البوکمال در شرق دیر الزور بود که با کشته شدن سه نیروی تیپ فاطمیون در روز پنجشنبه همراه شد و بیست نفردیگر زخمی شدند.

یک گشتی نیروهای همپیمان ارتش سوریه دو هفته پیش هدف حمله راکتی در منطقه عین علی در صحرای القوریه در شرق استان دیر الزور قرار گرفت که با کشته و زخمی شدن سرنشینان آن همراه شد.

داعش چهارشنبه گذشته هم یک افسر نیروهای دولتی سوریه و دو نفر از همراهانش را در یک کمین به اسارت گرفت.

گفته می گردد شماری از زندانیان داعشی هم پس از شورش هفته گذشته در زندان غویران در شهر الحسکه سوریه به خاک عراق گریختند.

از زمان پایان خلافت داعش و آزاد شدن همه شهرهای عراق در اواخر سال 2017 ، نیروهای عراقی با پشتیبانی جنگنده ها و بالگردهای خود عملیات متعددی را علیه بقایا و هسته های داعش در بخش های مختلف از شمال عراق از جمله محورهای صلاح الدین، کرکوک و نینوی انجام می دهند، اما تروریست های داعش هنوز پناهگاه های امنی در مناطق صعب العبور این مناطق برای خود ایجاد کرده اند.

هشام الهاشمی کارشناس مسائل گروه های افراطی در گفت وگو با پایگاه خبری العربی الجدید گفت: بازگشت داعش چه در عراق و چه در سوریه طی سه هفته گذشته به این دلیل است که عناصر این گروهک تروریستی مناطقی را از لحاظ امنیتی متزلزل یافته اند که این امر به دلیل مشغولیت نیروهای امنیتی به اقدامات مربوط به منع تردد در مراکز شهرها یا اجرای مقرراتی در صفوف نیروهای امنیتی برای ممانعت از انتقال ویروس کرونا به آنهاست.

از سوی دیگر داعش طی سه ماهه اول سال جاری میلادی خود را تا اندازه ای ارتقا داد و و از گروه هایی که به طور جداگانه دست به عملیات می زنند به گروه هایی در قالب گردان هایی در جغرافیایی محدود فعالیت می کنند و مشغولیت همه به مقابله با ویروس کرونا می تواند موجب بزرگ تر شدن این گروه های تروریستی گردد.

در پنج روز نخست ماه آوریل جاری، داعش 25 عملیات در مناطق شمال بغداد و دیالی انجام داد یعنی تقریبا هر روز پنج عملیات و این نشانه افزایش دامنه زمانی و مکانی مانوردهی تروریست هاست.

در تونس هم شامگاه پنجشنبه گذشته داعش خبر کذبی را درباره انفجار یک خودروی نظامی در جبل مغیله در منطقه القصرین منتشر کرد و گفت که پنج سرباز تونسی را کشته است با وجود اینکه این حادثه قدیمی است و به ژانویه گذشته برمی گردد و اصلا قربانی نداشت؛ اما داعش درصدد برآشفته کردن نیروهای امنیتی بود؛ اگرچه گارد ملی تونس اخیرا یک عملیات حمایت و پشتیبانی از تروریست ها در ارتفاعات القصرین در غرب تونس را ناکام گذاشته است.

علیه العلانی یک تحلیلگر هم در گفت وگو با العربی الجدید از بازگشت گروه های تروریستی در چندین کشور خبر داد و گفت: خطر تروریست ها به قوه خود باقی است، هنوز افکار تکفیری دربرخی جوامع در حال رشد است از همین رو افراد گروه های تندرو خود را می کشند تا به بهشت بروند آنها با شریک شدن در شبکه قاچاق مواد مخدر به خصوص در مناطقی که نظارت حکومت ها ضعیف است، نظیر کشورهای ساحل آفریقا یا غیره برای خود درآمدزایی می کنند.

العلانی گفت: بازگشت گروه های تندور نشانه مشغولیت بیشتر کشورها به بحران کرونا است به گونه ای که تروریست ها به دنبال اثبات موجودیت خود هستند و می خواهند از خلاهای امنیتی در قاره آفریقا استفاده کنند به خصوص که آفریکام (فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا) هم اخیرا شماری از نظامیان خود را خارج کرده و به هماهنگی های اطلاعاتی اکتفا کرده که این امر اجازه تشدید حملات را در ساحل آفریقا و شرق آفریقا با موجی قوی تر از قبل داده است.

حملات گروهک تروریستی بوکوحرام نیز در منطقه ساحل آفریقا و به خصوص در نیجریه، نیجر، چاد، مالی و کامرون شدت گذشته و این قضیه اتاق عملیات ساحل را سردرگم کرده و خواهان حمایت میدانی و ارتش های آفریقایی شده است.

دیروز دوشنبه دستکم 20 نظامی مالی در منطقه گائو در شمال این کشور کشته شدند. در کامردون روز یکشنبه دو عملیات انتحاری انجام شد که با کشته شدن هفت نفر و زخمی شدن 14 نفردیگر همراه بود.

92 نظامی چاد نیز در 23 مارس گذشته در حمله تروریست های بوکوحرام در شبه جزیره بوما در منطقه دریاچه چاد کشته شدند.

یک پناهجوی سودانی نیز روز شنبه در جنوب فرانسه با ضربات چاقو دو نفر را کشت و هفت نفر دیگر را زخمی کرد و به نظر می رسد مهاجمان از شرایط شیوع کرونا در این کشور برای حمله خود استفاده کردند.

در حال حاضر مقامات کشورها درباره پیگیری موضوع تاثیرگذاری همه گیری کرونا بر راهبردهای تروریست ها و زمان، مکان و اهداف حملات سنتی آنهاست و از همین رو سوال ها و فرضیه های متعددی مطرح می گردد نظیر اینکه آیا آنها پیاده کردن نقشه های خود را در شرایط کنونی سرعت می بخشند؟ آیا از فرصت استفاده می کنند.

البته در شرایط بحران کرونا مناطق شلوغ و پرازدحام که معمولا تروریست ها آن را برای موقعیت مکانی انجام حملات خود مناسب می بینند کم شده است اما اماکن دیگری نظیر بیمارستان ها که این روزها شاهد تردد و ازدحام است می تواند در بانک اهداف تروریست ها قرار گیرد.

ص

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 7467

به "همه گیری جهانی کرونا و تلاش مجدد تروریست ها برای مانور دادن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه گیری جهانی کرونا و تلاش مجدد تروریست ها برای مانور دادن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید