لغو ثبت سفارش برای واردات کالا به منطقه ها آزاد و ویژه، افزایش تعرفه کالاهای همراه مسافر

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران- در حالی از سال 1397 منطقه ها آزاد و ویژه مالی مشمول مصوبه ثبت سفارش برای واردات کالا شد که تازه ترین اعلام معاون فنی گمرک ایران از عدم احتیاج به مجوز ثبت سفارش، برای واردات کالا به این منطقه ها یا ترانزیت بین آنها حکایت دارد.

لغو ثبت سفارش برای واردات کالا به منطقه ها آزاد و ویژه، افزایش تعرفه کالاهای همراه مسافر

به گزارش خبرنگاران، مهرداد جمال ارونقی در گفت و گو با ایسنا، جزئیات نشست مشترک دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه مالی و گمرک ایران را تشریح کرد.

ثبت سفارش لغو و ثبت آماری انجام می گردد

معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال 1397 ، واردات کالا در منطقه ها آزاد یا ترانزیت کالا بین منطقه ها آزاد تجاری - صنعتی و ویژه مالی ملزم به انجام ثبت سفارش بوده است، گفت: اما طی آخرین تصمیم اخذ شده و ابلاغ معاونت حقوقی رئیس جمهور و معاونت امور مجلس وزارت اقتصاد، ترانزیت خارجی کالا با مقاصد منطقه ها آزاد و ویژه مالی از مبدأ سایر منطقه ها آزاد و ویژه مالی و یا مبادی ورودی کشور، بدون احتیاج به ثبت سفارش انجام خواهد شد.

به گفته وی، با لغو الزام ثبت سفارش، واردات کالا به منطقه ها آزاد و ویژه مالی یا ترانزیت کالا بین منطقه ها صرفاً بر اساس ثبت آماری کالا و اعلام به وسیله دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه مالی انجام خواهد شد.

ارونقی اضافه کرد: بعلاوه مقرر شد سازمان های منطقه ها آزاد و ویژه مالی کلیه اطلاعات کالاهای وارده را به صورت بر خط در اختیار گمرک ایران قرار دهند.

لازم به یادآوری است که تا قبل از اجباری شدن ثبت سفارش در منطقه ها آزاد و ویژه، این منطقه ها از ثبت سفارش برای واردات کالا معاف بود و در زمان تصویب این الزام که به علت تغییر سیاست های ارزی اعمال و منطقه ها را هم در بر گرفت، با واکنش هایی به علت مغایرت با قوانین و مقررات و ماهیت منطقه ها همراه شد.

افزایش تعرفه کالاهای همراه مسافر

معاون فنی گمرک ایران بعلاوه خاطرنشان کرد که در این نشست مشترک توافق شده است که با همکاری گمرک ایران افزایش تعداد ردیف تعرفه های کالای مجاز همراه مسافر (در کارگروه مورد نظر) در دستور کار قرار گیرد.

شرایط ترانزیت خودرو

ارونقی در ادامه به توافق بین دبیرخانه شورای عالی با پلیس راهور ناجا ، اشاره نمود و گفت که ترانزیت خارجی خودروهای سواری دارای پلاک و شماره گذاری شده در منطقه ها آزاد پس از انجام ثبت آماری مورد تایید دبیرخانه شورای عالی، مابین منطقه ها آزاد تجاری، صنعتی بلامانع است ولی مشمول خودروهای آمریکایی و لوکس نخواهد بود.

برگشت حقوق ورودی مواد اولیه وارداتی به منطقه ها آزاد

معاون فنی گمرک ایران بعلاوه با اشاره به ماده 66 قانون امور گمرکی گفت که طی توافق اجرا شده مقرر شد حقوق ورودی مواد اولیه خارجی پرداخت شده واحدهای تولیدی مستقر در منطقه ها آزاد و ویژه مالی پس از صادرات، با رعایت مقررات مربوطه استرداد گردد.

اما یک توافق ارزی

ارونقی به دیگر توافق انجام شده فی مابین دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه مالی، گمرک ایران و بانک مرکزی اشاره نمود و اضافه کرد: به منظور برطرف مسائل تسویه ارزی کالاهای وارده به منطقه ها آزاد و ویژه مالی مقرر شد گمرکات اجرایی مستقر در منطقه ها ویژه و گمرک ایران، همکاری لازم را در مورد معین ارزش استنباطی کالای وارده به عمل آورند.

وی گفت: مقرر شد ورود اطلاعات قبوض انبار کالاهای وارده به منطقه ها ویژه مالی به وسیله سازمان مسئول آن منطقه در سامانه گمرک ایران یا در سامانه خاص منطقه ها با ایجاد ارتباط سامانه ای انجام گردد.

معاون فنی گمرک ایران یادآور شد که این معاونت در گمرک ایران و بعلاوه نماینده ای از دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه مالی مسئول حسن اجرای این توافقات و بعلاوه برطرف مسائل و مسائل مربوطه، فی مابین خواهند بود.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 18834

به "لغو ثبت سفارش برای واردات کالا به منطقه ها آزاد و ویژه، افزایش تعرفه کالاهای همراه مسافر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو ثبت سفارش برای واردات کالا به منطقه ها آزاد و ویژه، افزایش تعرفه کالاهای همراه مسافر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید