قبادی دانا: هزینه آزمایش ژنتیک برای افراد تحت پوشش رایگان است

به گزارش دَبی بلاگ، رئیس سازمان بهزیستی گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی و کمیته امداد موظف هستند که هزینه آزمایش های ژنتیک افراد تحت پوشش خود را بپردازند.

قبادی دانا: هزینه آزمایش ژنتیک برای افراد تحت پوشش رایگان است

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، وحید قبادی دانا در حاشیه هشتمین همایش ملی مشاوره ژنتیک و پیشگیری از معلولیت ها که امروز و فردا در حال برگزاری است گفت: طرحی در سازمان بهزیستی در دست اجراست که برای خانوار های دارای فرد معلول آنالیز ژنتیک و غربالگری اجرا و شجره نامه ژنتیکی برای آن ها طراحی گردد و اگر لازم باشد آزمایش های پیش از ازدواج و تولد صورت گیرد.

وی اضافه نمود: اکنون یک میلیون و 500 هزار فرد معلول تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی در سطح کشور است که 39 درصد آن ها دارای معلولیت ها جسمی حرکتی، حدود 11 درصد این افراد دارای مسائل نابینایی و کم بینایی، 13 درصد مسائل شنوایی یا کم شنوایی، حدود 24 درصد دارای معلولیت های ذهنی و 5 درصد هم دارای مسائل صوت و گفتار هستند.

قبادی دانا با بیان اینکه هدف سازمان بهزیستی پیشگیری از وقوع معلولیتهاست گفت: بسیاری از این معلولیت ها اکتسابی است که در اثر حوادث رانندگی حادث می گردد به گونه که اکنون 27 هزار فرد دارای معلولیت ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و سالانه 2 هراز نفر به این تعداد اضافه نموده می گردد.

وی اضافه نمود: معلولیت های ناشی از بیماری های مادرزادی باید آنالیز و آن هایی که در اثر مسائل ژنتیک است آنالیز و پیشگیری گردد به صورتی که از سال 94 تا 98 حدود 4 هزار و 500 مورد اختلالات ژنتیکی در جنین تشخیص داده شده است که سقط درمانی برای آن ها با مجوز های لازم صادر و انجام شد که از وقوع قطعی تولد 4 هزار و 500 نوزاد معلول پیشگیری شد.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: طی سال های متمادی فعالیت سازمان بهزیستی در بخش پیشگیری از معلولیتها، برای مشاوره ژنتیک و غربالگری شنوایی و غربالگری بینایی در مجموع حدود 350 هزار معلولیتی که می توانسته اتفاق بیفتد پیشگیری شد. در بخش غربالگری شنوایی سالانه یک میلیون و 200 هزار نوزاد تازه متولد شده از نظر شنوایی غربال می شوند. همچنین در بخش بینایی، برای پیشگیری از تنبلی چشم بچه ها 3 تا 6 ساله، بچه ها در مهد کودک ها و پایگاه های سازمان بهزیستی معاینه می شوند که تعداد آن ها حدود 3 میلیون و 400 صد هزار نفر است که اگر شناسایی نشوند و مداخله بهنگام صورت نگیرد می تواند منجر به اختلالات معلولیت های بینایی یا شنوایی برای آن ها گردد.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4324

به "قبادی دانا: هزینه آزمایش ژنتیک برای افراد تحت پوشش رایگان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبادی دانا: هزینه آزمایش ژنتیک برای افراد تحت پوشش رایگان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید