شهرهای هوشمند در آینده چه ویژگی هایی خواهند داشت؟

به گزارش دَبی بلاگ، در چند سال گذشته، شهرهای هوشمند توجهات بسیاری را به خود جلب نموده اند. شهر هوشمند به اسم راهی برای نجات از مسائل شهرنشینی محسوب می گردد. با افزایش جمعیت شهرها، آلودگی، مصرف انرژی و جرایم هم افزایش می یابد. با هوشمندسازی، شهرها به صورت مستمر پیشرفت می نمایند و کیفیت زندگی ساکنان آن ارتقا داده می گردد.

شهرهای هوشمند در آینده چه ویژگی هایی خواهند داشت؟

به گزارش خبرنگاران، بحث های زیادی پیرامون شهر های هوشمند انجام می گردد، ولی درباره ویژگی های آن، اتقاق نظر وجود ندارد. فراست و سالیوان، یک شرکت پیشتاز در مشاوره کسب وکار، یک دیدگاه منطقی درباره ویژگی های شهر هوشمند ارائه داد. شهر هوشمند این شرکت، هفت ویژگی کلیدی دارد: ساختمان های هوشمند، زیربنای هوشمند، تکنولوژی هوشمند، حمل ونقل هوشمند و سلامت هوشمند، حکومت هوشمند و شهفرایندان هوشمند. در این گزارش، هر کدام از ویژگی های ذکر شده را شرح خواهیم داد.

ساختمان های هوشمند

در شهر های هوشمند، ساختمان های تجاری فرصت های تازهی را برای حداکثرسازی کارایی و بهره وری ارائه می دهند. صنایع و شرکت های این شهرها، درگاه هایی مجازی برای متصل شدن به افراد درون شرکت و سراسر جهان تقاضا خواهند کرد. اولین گام برای ساختن ساختمان های هوشمند امن این است که قابلیت هایی برای منع ورود و تشخیص افراد ورودی در تمام طبقات فراهم گردد. محیط های مختلف هر ساختمان احتیاجمند راهکار های امنیتی مختلفی مانند سیستم تشخیص نفوذ شبکه، کنترل دسترسی منسجم، دوربین مداربسته و سیستم های اطفای حریق هستند. نسل پنجم اینترنت، ارتباطات ثابت، تجهیزات حرفه ای صوتی و تصویری و روشنایی کم مصرف به بهینه سازی کارایی ساختمان یاری می نمایند.

زیربنای هوشمند

در شهر های هوشمند، زیست بوم صنایع و ساختمان ها به سرعت تغییر می نماید. برای مثال، ساختمان های غیرفعال تبدیل به ساختمان های هوشمند می شوند. این ساختمان های هوشمند فراورینماینده و مصرف نماینده انرژی هستند. به عبارت دیگر، ساختمان ها در شهر هوشمند، یک عنصر فعال در سیستم انرژی به تعداد می فرایند. برای ساخت چنین ساختمان هایی، باید طرز فکر مسؤولان شهر ها تغییر کند. شهر های هوشمند در کوشش هستند با استفاده از تکنولوژی و اطلاعات، زیربنا و خدمات تحویل شهر ها را ارتقا دهند. زیست بوم باید به احتیاج های شهفرایندان پاسخ دهد و به آن ها در استفاده بهینه از مواد اولیه یاری کند.

حمل ونقل هوشمند

یکی از چالش های پیچیده عصر ما، مدیریت حمل ونقل شهری است. گزینه های حمل ونقل تازه مانند خدمات اشتراکی خودرو یا دوچرخه همواره یک راهکار ایده آل نیست. برای مثال، هیچ ضمانتی برای یافتن خودرو در مواقع احتیاج نیست. بعلاوه این خدمات، یاریی به کاهش تعداد خودرو ها در جاده ها نمی نمایند. حمل ونقل هوشمند چیزی بیشتر از حمل ونقل عمومی و راه های جالب برای سفر های درون شهری است. حمل ونقل هوشمند شامل اپلیکیشن های رزرو سفر با استفاده از ارز دیجیتالی و تکنولوژی است. مدیریت هوشمند ترافیک، پارک هوشمند خودرو، حمل ونقل چندوجهی، حمل ونقل شهری را ارتقا می بخشند.

انرژی هوشمند

برق شهر های هوشمند مانند شهر های امروزی تامین نخواهد شد. شبکه های ملی برق به روزرسانی می گردد و وسایل نقلیه الکتریکی تغییر می نمایند. انرژی هوشمند، حرکتی به سوی زیربنای انرژی هوشمندتر با کارایی بیشتر، عایدی بیشتر و محیط زیستی سبزتر و پاک تر است. انرژی هوشمند، فرصت هایی برای صرفه جویی در هزینه ها، کربن زدایی و انعطاف پذیری به شهر های هوشمند می دهد. انرژی هوشمند به شهر ها اجازه می دهد برای توسعه های تازه شهری، از ترکیب درست تکنولوژی ها استفاده نمایند. اپلیکیشن های انرژی هوشمند به شهر ها یاری می نمایند تا نمودار تقاضای انرژی را درک نمایند. روش هایی مانند انتقال بار می تواند با اجتناب از ساعات پیک مصرف انرژی، هزینه ها کاهش دهد. آلودگی یکی از عظیم ترین چالش های شهرنشینی سریع است. شهر های بسیاری شرایط آب وهوای خود را اضطراری اعلام نموده اند. انرژی هوشمند اجازه می دهد کربن زدایی در مقیاس عظیم تری انجام گردد.

تکنولوژی هوشمند

در شهر های هوشمند، تکنولوژی در مقیاس وسیعی استفاده می گردد تا مشکلاتی که به وسیله شهرنشینی به وجود آمده است، کمتر گردد و کیفیت زندگی شهفرایندان بهبود یابد. تکنولوژی هوشمند در شهر هوشمند شامل فراوری انرژی و ساخت کود از ضایعات شهری، کاهش ضایعات شهری فراوری شده حین ساخت وساز ساختمان ها، ترمیم، تخریب و مدیریت منابع آب محدود به صورت بهینه است.

سلامت هوشمند

در شهر های هوشمند، اینترنت اشیا، دسترسی به خدمات درمانی باکیفیت را بهبود می بخشد و هزینه های ردیابی بیماران، تجهیزات، کارمندان و... را کاهش می دهد. ایده های سلامت هوشمند بی نهایت است و اپلیکیشن های سلامت هوشمند به تازگی رواج پیدا نموده اند. توسعه مراقبت های سلامتی به خانه ها، ردیابی سلامت و جمع آوری اطلاعات را ممکن می سازد و نحوه مدیریت بیماری های مزمن تغییر می دهد.

پزشکان در شهر های هوشمند می توانند از راه دور، بیماران خود را تحت نظر قرار دهند. این تکنولوژی ها در سلامت هوشمند برای درمان اعتیاد، فوبیا و اختلال اضطراب پس از آسیب روانی استفاده می گردد. بعلاوه برای آموزش به دانشجویان پزشکی درباره آناتومی و تکنولوژی های جراحی استفاده می گردد. در شهر های هوشمند آینده، هوش مصنوعی خواهد توانست موانع عصر حاضر را از میان بردارد.

دولت هوشمند

شهر های هوشمند با استفاده از ابزار ها و نوآوری های حکومتی، مشارکت ساکنان شهر ها را بهبود می بخشند. بیشتر خدمات دولتی به صورت آنلاین به وسیله گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها در دسترس است. در شهر های هوشمند، خدمات عمومی ارزان، مطمئن و شفاف است. شهفرایندان به صورت فعال در اداره شهر شرکت خواهند کرد و بازخورد هایی به وسیله کانال های مختلف دیجیتال ارائه خواهند داد.

شهفرایندان هوشمند

یکی از ضروری ترین ویژگی های شهر هوشمند، شهفرایند هوشمند است. شهفرایندان هوشمند، شهر های هوشمند را می سازند. بسیاری از شهر های هوشمند اولیه به این نکته توجه ننموده اند. اگر شهفرایندان نمی دانند چگونه از تکنولوژی استفاده نمایند، احاطه کردن آن ها با تکنولوژی، منطقی نیست. برای مثال، اگر شهفرایندی نمی داند چگونه به پلتفرم حمل ونقل عمومی هوشمند دسترسی و از آن استفاده کند، از روش های قدیمی استفاده خواهد نمود. البته شهفرایند هوشمند بودن فقط به معنی توانایی استفاده از امکانات شهر هوشمند نیست. بلکه آن ها باید برای توسعه بیشتر شهر هوشمند کوشش نمایند.

منبع: کلیک روزنامه خبرنگاران

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19570

به "شهرهای هوشمند در آینده چه ویژگی هایی خواهند داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرهای هوشمند در آینده چه ویژگی هایی خواهند داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید