سناریوهای مطرح برای تشکیل دولت جدید در عراق

به گزارش دَبی بلاگ، فارس نوشت: در حالی که چندین سناریو برای تشکیل دولت جدید عراق، مطرح است، نماینده ائتلاف الفتح از طرح شدن اسامی سه شخصیت سیاسی برای نامزدی نخست وزیری اطلاع داد

سناریوهای مطرح برای تشکیل دولت جدید در عراق

فاضل الفتلاوی نماینده ائتلاف الفتح عراق با اشاره به زمزمه بعضی گروه های سیاسی برای بازگرداندن عادل عبدالمهدی به پست نخست وزیری توضیح داد که نخست وزیر مستعفی در پی غیبت داوطلبانه از این پست، بازگشت به پست نخست وزیری را نیز رد خواهد نمود.

وی در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه توضیح داد: بعضی گروه های سیاسی کوشش می نمایند تا بار دیگر عبدالمهدی را به نخست وزیری برسانند اما وی رد خواهد نمود. عبدالمهدی مخالف نخست وزیری مجدد خود است و غیبت داوطلبانه او از نشست های هیأت دولت، بیانگر عدم تمایل او برای بازگشت به این پست است.

این نماینده عراقی گفت: گروه های سیاسی طی دو روز آینده، اسامی سه نامزد جدید برای نخست وزیری را طرح می نمایند که فعلا عبارتند از: مصطفی الکاظمی؛ اسعد العیدانی و علی شکری. اما پیش از این، گروه های سیاسی به دلیل عدم پذیرش سیاسی این شخصیت ها آنها را رد نموده بودند.

سناریوهای انتخاب نخست وزیر جدید عراق

از سوی دیگر، جاسم محمد جعفر نماینده سابق مجلس عراق در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه، توضیح داد که انتخاب نخست وزیر پس از عذرخواهی علاوی از این پست، مرهون سه سناریو است که مهمترین آن، باز ترمیم بیت شیعی است. سناریوی دوم، رای اعتماد مجدد به عادل عبدالمهدی برای مدت دو ماه دیگر و تدارک برای برگزاری انتخابات زودهنگام است و سناریوی سوم، اعطای پست نخست وزیری به یکی از رهبران گروه های سیاسی کشور که بتواند با شرایط سیاسی جاری کشور، مقابله کند.

وی اضافه کرد: سناریوی محتمل تر، ترمیم ساختار بیت شیعی و انتخاب شخصیتی مورد توافق برای پست نخست وزیری به گونه ای است که دیگر گروه های سیاسی سنی و کُرد نتوانند، آن را رد نمایند یا مانع رای اعتماد مجلس به کابینه او در مجلس شوند.

جاسم محمد جعفر شرح داد که ترمیم شرایط گروه های سیاسی شیعی، موجب انتخاب نخست وزیر خواهد شد و در صورت توافق گروه های سیاسی شیعی بر سر این شخصیت، می توانند بر گروه های سیاسی سنی و کرد نیز برای پذیرش این شخصیت، فشار آورند زیرا خود از اکثریت مجلس برای اعطای رای اعتماد به نخست وزیر جدید برخوردارند.

این نماینده عراقی درباره اسامی مطرح کنونی برای نخست وزیری، گفت که با انصراف علاوی از نخست وزیری، اسامی کنونی مطرح، واجد شرایط لازم نیستند و نمی توانند حیثیت و صندلی دولت را بازگردانند.

محمد توفیق علاوی نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، شامگاه یکشنبه پیش در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه به دلیل مانع تراشی بعضی طرف های سیاسی گفت.

رئیس جمهور عراق در 12 بهمن علاوی را برای تشکیل کابینه معرفی کرد و از آن موقع تا کنون او در پی رایزنی با جریان های سیاسی مختلف برای تکمیل لیست وزرای خود بود. در کنار رایزنی های وی، دولت عبدالمهدی به عنوان دولت پیشبرد امور در حال فعالیت بود اما در پی ناکام ماندن علاوی در تشکیل دولت وعبدالمهدی نیز از قبول ادامه کار در مسئولیت پیشبرد امور سرباز زد و به مجلس پیشنهاد داد که یکی از اعضای آن یا یکی از وزراء ریاست جلسات دولت و پیشبرد امور را بر عهده گیرد.

وی همچنین از مجلس خواست تا مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام در تاریخ دوم دسامبر را اتخاذ کند.

310311

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 6186

به "سناریوهای مطرح برای تشکیل دولت جدید در عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سناریوهای مطرح برای تشکیل دولت جدید در عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید