سطح نشین ماموریت چاندرایان 2 برای فرود بر سطح ماه آماده می گردد

به گزارش دَبی بلاگ، ماموریت چاندرایان 2 کماکان طبق برنامه پیش می رود. این فضاپیما روز گذشته پنجمین و آخرین مانور مداری خود را با موفقیت انجام داد. این فضاپیما اکنون در حال آماده شدن برای رهاسازی سطح نشین ویکرام است.

سطح نشین ماموریت چاندرایان 2 برای فرود بر سطح ماه آماده می گردد

فضاپیمای چاندرایان 2 دیشب یک مانور مداری 52 ثانیه ای انجام داد و مدار خود را برای جداسازی سطح نشین ویکرام اصلاح کرد. مدار این فضاپیما اکنون در ارتفاع 119 تا 127 کیلومتری سطح ماه واقع شده است.

سازمان پژوهش های فضایی هند (ISRO) اعلام نموده که تمام پارامترهای این فضاپیما در شرایط عادی قرار دارند.

عملیات بعدی جدا شدن سطح نشین ویکرام از مدارگرد چاندرایان 2 است. این عملیات امروز انجام خواهد شد. پس از آن سطح نشین ویکرام دو مانور مداری دیگر انجام خواهد داد و برای فرود بر سطح ماه آماده خواهد شد. این فضاپیما آدینه 15 شهریور بر سطح ماه فرود خواهد آمد. قرار است سطح نشین ویکرام در قطب جنوب ماه بنشیند. جایی که منابعی از یخ آب در دهانه هایی که همواره در سایه قرار دارند جای گرفته اند.

سطح نشین ویکرام به افتخار ویکرام سارابهای (Vikram Sarabhai)، پدر برنامه فضایی هند، نام گذاری شده است. این سطح نشین به همراه یک ماه نورد کوچک به مدت یک روز ماه (حدود 14 روز زمینی) در سطح ماه فعالیت خواهد نمود. سطح نشین و ماه نورد ماموریت چاندرایان 2 برای تحمل شب های بسیار سرد ماه طراحی نشده اند.

ماموریت چاندرایان 2 دومین ماموریت هند به سمت ماه است. پیش از این و در سال 2008 هند ماموریت چاندرایان 1 را به سمت ماه پرتاب کرد. اکنون و با فاصله ای یازده ساله و در فاز دوم این ماموریت یک مدارگرد در کنار سطح نشین ویکرام و ماه نورد پراگیان به ماه ارسال شده اند. ماه نورد پراگیان پس از فرود سطح نشین ویکرام از این سطح نشین جدا خواهد شد و به کاوش سطح ماه خواهد پرداخت.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فضاپیمای چاندرایان 2 در مدار ماه.

Credit: Indian Space Research Organisation

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2579

به "سطح نشین ماموریت چاندرایان 2 برای فرود بر سطح ماه آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطح نشین ماموریت چاندرایان 2 برای فرود بر سطح ماه آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید