رهاسازی بیش از 35 میلیون مترمکعب آب برای کشت برنج در فارس

به گزارش دَبی بلاگ، استاندار فارس گفت که 35 تا 40 میلیون مترمکعب آب برای کشت برنج در سطح پنج هزار هکتاری استان از سد ملاصدرا رهاسازی خواهد شد.

رهاسازی بیش از 35 میلیون مترمکعب آب برای کشت برنج در فارس

به گزارش خبرنگاران، عنایت الله رحیمی یکشنبه 19 خرداد در شورای حفاظت از منابع آب استان با اشاره به تصویب رهاسازی 35 تا 40 میلیون مترمکعب آب از سد ملاصدرا در این جلسه برای کشت برنج در وسعت پنج هزار هکتاری، بر کاهش سطح زیرکشت برنج در استان طبق مصوبه هیئت وزیران تاکید نمود .

وی خواهان صرفه جویی در استفاده از آب، پرداخت حق آبه ها و نظارت سازمان آب منطقه ای بر میزان برداشت ها شد و تاکید نمود که سطح زیرکشت برنج در استان با بخشنامه دولت تطبیق داده گردد؛ تمایل داریم که فارس در رعایت قانون اول باشد .

استاندار فارس همچنین با بیان اینکه حق آبه کشاورزان بر اساس زمین ثابت است، تاکید نمود که به همین میزان به کشاورزان بالادست سد درودزن و ملاصدرا هم اختصاص داده گردد .

رحیمی از تشکل های کشاورزی خواست تا ضمن مطالبه گری حقوق کشاورزان، قانونمداری بین آنها را هم ترویج نمایند.

وی همچنین تاکید نمود که بدون مشارکت مردم و حضور جدی کشاورزان، بستن چاههای غیرمجاز امکان پذیر نیست و برخوردهای قهری هم جواب لازم را نمی دهد .

استاندار فارس خواهان اعمال قانون و ایجاد محدودیت برای برداشت زیاد از حد اعلام شده آب از چاه ها و اجرای سیاست های اعلامی دستگاههای حاکمیتی به ویژه در دشت ها شد.

رحیمی همچنین برداشت آب از چاههای غیرمجاز را تخطی از قانون و تجاوز به حقوق عمومی دانست و گفت: مقامات قضایی پیگیری و دستور لازم برای برخورد با متخلفین را دنبال خواهند کرد .

وی همچنین از آمادگی صنایع الکترونیک استان فارس برای ساخت هر تعداد کنتور حجمی و هوشمند اطلاع داد و گفت: اینکه این امر به مرکز انتقال داده گردد و از آنها کنتور خریداری گردد، نشان از عدم استفاده از توانمندی علمی بومی استان است .

قاضی احمد رحمانیان، معاون دادگستری استان فارس نیز در ادامه این جلسه به مصوبه هیئت وزیران در مورد محدودیت و ممنوعیت کشت برنج اشاره با طرح سوالی مبنی بر اینکه تا چه میزان این مصوبه در اراضی فارس اجرا شده و تاکنون چه تعداد کنتور حجمی نصب شده؟ گفت: باید مشخص گردد که تا چه زمانی طول می کشد که کنتورها نصب و به اتمام برسد .

وی به وضعیت سد درودزن هم اشاره و با بیان اینکه مالکیت اراضی قابل توجهی از اطراف این سد مربوطه به دولت و سازمان آب منطقه ای استان است اما در تصرف کشاورزان است و برنج کشت می نمایند، گفت: حدود یکهزار حلقه چاه در این محدوده مستقر است .

رحمانیان پیشنهاد کرد که اراضی متعلق به دولت در این محدوده کانال کشی گردد .

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس به پرونده های قضایی مربوط به پلمب چاههای غیرمجاز در استان هم اشاره و در این خصوص مطرح کرد: بخشی از این پرونده ها سال هاست که در بایگانی ها خاک می خورند .

رحمانیان همچنین خواهان مشخص تکلیف چاههای غیرمجاز در امسال شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این جلسه به مصوبه هیات وزیران در محدودیت کشت برنج اشاره و با بیان نمود: این مصوبه برای کشاورزی که بتواند بر روی سطح هفت هکتاری، با خشکه کاری و آبیاری قطره ای برنج کشت کند، قابل اجراست .

محمدمهدی قاسمی با تصریح بر اینکه از کشت 46 هزار هکتاری برنج به 20 هزار هکتار رسیده ایم که در سال های آینده باید به صفر یا کمترین میران ممکن برسد، قیمت برنج را از جاذبه هایی دانست که کشاورز را ترغیب به کشت می نماید و تاکید نمود که باید یاری کرد تا مصوبه دولت برای کشت برنج جز در استان های گیلان و مازندران در دیگر استان ها متوقف گردد.

به گزارش خبرنگاران، محدودیت و ممنوعیت کشت برنج براساس مصوبه هیئت دولت و آنالیز حجم آب مفید و پایدار سد ملاصدرا از جمله دستور کارهای این جلسه بود.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1274

به "رهاسازی بیش از 35 میلیون مترمکعب آب برای کشت برنج در فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهاسازی بیش از 35 میلیون مترمکعب آب برای کشت برنج در فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید