راه مشخصی برای فروش نفت ایران در اینستکس مشخص نشده است، صنعت حلال دو هزار میلیارد دلار درآمد داشته است

به گزارش دَبی بلاگ، معاون مالی وزیر امور خارجه گفت: فروش نفت از مباحث مذاکراتی ایران و 1+4 بود اما هنوز راه مشخصی برای آن در اینستکس معین نشده است.

راه مشخصی برای فروش نفت ایران در اینستکس مشخص نشده است، صنعت حلال دو هزار میلیارد دلار درآمد داشته است

غلامرضا انصاری در حاشیه دهمین نشست هماهنگی های اقتصادی وزارت امورخارجه که در این وزارتخانه برگزار گردید در گفت وگو با خبرنگار ، پیرامون محورهای مطرح شده در این نشست اظهار کرد: محور اصلی نشست، صنعت حلال بود باتوجه به اینکه ایران در حوزه صنایع غذایی حلال همیشه رایزنی های خوبی با کشور های اسلامی داشته و موضوعات مهمی را در این زمینه مطرح نموده است این صنعت برای ما صندلی ویژه ای دارد .

او ادامه داد: صنعت غذای حلال از جمله بخش هایی است که ایران در آن پیشتاز بوده و باید به آن توجه زیادی کرد زیرا امروز حجم بسیار گسترده ای از تجارت بین المللی در حوزه تجارت صنایع غذایی٬ مربوط به صنعت حلال می گردد.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه رقمی بالغ بر دو هزار میلیارد دلار از تجارت در حوزه صنایع غذایی شامل صنعت حلال می گردد گفت: تمرکز ایران در این زمینه بر تجارت با کشور های همسایه و اسلامی است و به همین دلیل هم ابعاد در وزارت خارجه مختلف این موضوع را مورد آنالیز قرار می دهیم تا راه حل های مناسب برای توسعه این صنعت در داخل کشور شناسایی کنیم.

انصاری ادامه داد: موضوعاتی که در این جلسه پیگیری شد لزوم تمرکز کشور بر این موضوع را مورد تاکید قرار می داد و کوشش داشت تا سازمان محوری و تصمیم گیرنده درحوزه صنعت حلال معین گردد. سازمان مورد نظر باید برای تجار ایرانی همچنین تجار کشور های اسلامی شناخته شده و همین امر نشان می دهد که برند سازی در حوزه صنعت حلال یکی از موضوعات جدی است که شامل تجارت ترجیحی در حوزه صنعت حلال شده و در دهمین نشست هماهنگی های اقتصادی وزارت امورخارجه مورد بحث نهاده شد٬ به طور کلی لزوم تمرکز بیشتر سازمان ها بر موضوع صادرات حلال و بازاریابی در این خصوص از موضوعات بسیار مهمی است که در این شرایط فعلی کشور می تواند یاری قابل توجهی به اقتصاد کشور داشته باشد .

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این گفت وگو با بااشاره به سفر هیئت نیکاراگوئه به ایران حوزه صنایع غذایی را یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث با آنها دانست و اضافه کرد:در دیدار با این هیئت، بحث تهاتر کالا در مقابل کالای مورد احتیاج طرفین٬ مورد بحث نهاده شد و امیدوار هستیم که تمام وزارتخانه هایی که به شکلی می توانند در حوزه تجارت با نیکاراگوئه فعالیت داشته باشند به موضوع ورود نمایند و با همکاری یکدیگر این حوزه را به صورت فعال راه اندازی کنیم.

او در پاسخ به این سوال با چه کشور های دیگری غیر از نیکاراگوئه می توانیم به گونه تعامل داشته باشیم که احتیاج ما به دلار کاهش یابد؟ شرح داد: بحث تجارت با دلار در دستور کار و تجارت خارجی ما قرار ندارد؛ بنابراین، نگران بحث تجارت با دلار نیستیم و به هیچ وجه وارد این حوزه نمی شویم. درحال حاضر موضوع ایجاد راه حل هایی را پیگیری می کنیم که حداقل جابجایی اقتصادی را احتیاج باشد تا وابستگی ما به سیستم بانکی بین المللی را به حداقل برساند. درهمین راستا تجارت تهاتری را هدف خود قرار دادیم٬ به این مفهوم که صادرات کالای مورد احتیاج کشور مقصد و به تبع آن استفاده از ظرفیت های صادراتی آن کشور برای احتیاج های ما آنالیز می گردد و دولت های زیادی در این طیف قرار می گیرند از جمله کشور های آمریکای لاتین که تعامل با آنها توسط وزارتخانه های مختلف در حال آنالیز است و امیدواریم سازمان هایی که درگیر این ماجرا هستند در حوزه تجارت تهاتری به نحو مطلوبی همکاری نمایند.

او در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر عملی نشدن اینستکس در برجام و گام هایی که معاونت اقتصادی وزارت خارجه در این زمینه برداشته است گفت: البته شما به این موضوع اشاره کردید که نتوانسته ایم اینستکس را عملیاتی کنیم٬ هنوز فکر نمی کنیم که این موضوع به انتها رسیده باشد. اروپایی ها در این زمینه به شدت فعال هستند تا بتوانند هر چه سریعتر این مکانیزم را راه اندازی نمایند. ما فکر می کنیم کوشش آن ها جدی است، اما طبیعتا باید منتظر نتایج آن باشیم و امیدواریم در صورت راه اندازی این مکانیزم بین ایران و اروپا تجارت ما با اروپا به نفع طرفین و به نحوی مطلوب برقرار گردد٬ البته به تبع آن تعهد ایران به برجام بیشتر خواهد شد.

او در مورد بحث فروش نفت ایران به اروپا هم خاطر نشان کرد: یکی از مباحثی که در اینستکس مطرح شد بحث فروش نفت ایران به کشور های اروپایی بود. اما متاسفانه هنوز در اینستکس راه معینی برای فروش نفت ایران معین نشده است، ولی امیدواریم در روش های پیشنهادی که ارائه می نمایند این موضوع هم در نظر گرفته گردد.

بومی سازی امنیت در خلیج ضامن توسعه مراودات بازرگانی است

انتهای پیغام /

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2191

به "راه مشخصی برای فروش نفت ایران در اینستکس مشخص نشده است، صنعت حلال دو هزار میلیارد دلار درآمد داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه مشخصی برای فروش نفت ایران در اینستکس مشخص نشده است، صنعت حلال دو هزار میلیارد دلار درآمد داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید