دخل و خرج فدراسیون پزشکی ورزشی چقدر است؟ ، هزینه 5 میلیون تومانی برای هر تست دوپینگ

به گزارش دَبی بلاگ، رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به این که هزینه انجام هر تست دوپینگ معادل پنج میلیون تومان است، اظهار داشت: از سوی این فدراسیون در سال 2017 میلادی 1400 و در سال 2018 تعداد 1100 تست دوپینگ صورت گرفته است و برآورد می گردد این میزان تست در سال 2019 به 1200 مورد برسد.

دخل و خرج فدراسیون پزشکی ورزشی چقدر است؟ ، هزینه 5 میلیون تومانی برای هر تست دوپینگ

غلامرضا نوروزی در گفت وگویی با خبرنگاران، در ارتباط با مسائل مختلفی از جمله برگزاری انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی پس از اتمام دوره چهار ساله تصدی وی بر این فدراسیون از تاریخ 18 آبان ماه امسال، میزان درآمدهای فدراسیون پزشکی ورزشی و رقم مربوط به هزینه های درمانی ورزشکاران، اعلام اسامی ورزشکاران دوپینگی، تعداد تست های دوپینگی اجرا شده در سال 2017 - 2018 و 2019 میلادی، حضور ماموران وادا در ایران و انجام تست دوپینگ از بعضی ورزشکاران، هزینه مربوط به انجام هر تست دوپینگ، اعمال فشار بر فدراسیون پزشکی ورزشی پس از معین شدن تست دوپینگ ورزشکاران و نیز آنچه به عنوان گزارش عملکرد طی این دوره مدیریت چهار ساله به جای مانده است شرح داد که در ادامه مشروح کامل آن آمده است:

در ارتباط با عملکرد چهار سال اخیر فدراسیون پزشکی ورزشی شرح دهید.

ششم آبان ماه سال 1394 انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار گردید و هجدهم آبان ماه همان سال بود که دوره جدید ریاست این فدراسیون شروع شد. یکی از موارد اصلی در حوزه فعالیت ما کارت های خدمات درمانی است که تحت عنوان کمیته خدمات درمانی افراد چه در تمرینات و چه در مسابقات ملزم هستند که این کارت را دریافت نمایند. در این زمینه ایراداتی وجود داشت و عنوان می شد که چرا اعتبار کارت ها یکساله نیست؟ به طور مثال اگر کارتی از بیستم اسفندماه صادر می شد اعتبار آن تا بیست ونهم اسفند همان سال بود و صرفا از هر زمانی که کارت ها صادر می شد اعتبار آن تا سرانجام همان سال ادامه پیدا می کرد، بنابراین در ابتدای امر تصمیم گرفتیم تا اعتبار کارت ها یکساله گردد و در سال 1395 این مساله در 15 استان به صورت پایلوت انجام شد و پس از آن در مورد همه استان ها به اجرا درآمد.

علاوه بر این به دلیل گم شدن، سوء استفاده و مسائل این چنینی ایراداتی به کارت ها وارد بود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا کارت های مربوطه را به صورت اینترنتی صادر کنیم. زمانی که بنده فدراسیون را تحویل گرفتم تعداد افراد تحت پوشش که از کارت درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی بهره می بردند 2 میلیون و 600 هزار نفر بود که در حال حاضر این تعداد به چهار میلیون نفر افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش یک میلیون و 400 هزار نفری افراد تحت پوشش است. لازم به ذکر است به مدت زمانی نزدیک به چهار سال رقم مربوط به عضویت در کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی جهت ارائه خدمات درمانی، آموزش توانبخشی و غیره معادل 15 هزار تومان بود که پس از گذشت این چهار سال، با افزایش 5000 تومانی در سال 98 هزینه صدور کارت به 20 هزار تومان افزایش یافته است.

یکی دیگر از اقداماتی که طی این دوره مدنظر نهاده شد ارائه خدمات بیشتر به ورزشکارانی بود که دچار ضایعه قطع نخاع شدند؛ قبل ازاین صرفا 12 میلیون تومان هزینه نقص عضو به این ورزشکاران پرداخت می گردد اما در برهه زمانی کنونی برای آن ها حقوق ماهیانه یک میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته است و سقف درمان آن ها نیز افزایش یافته است. تعداد ورزشکاران شناسایی شده که دچار ضایعه قطع نخاع شده اند در حال حاضر حدود 30 نفر است و بیشترین ضایعه نخاعی پیش آمده مربوط به رشته های ژیمناسیک، وزنه برداری و کشتی است.

علاوه بر این تمرکززدایی در حوزه آموزش استانی در دستور کار فدراسیون پزشکی ورزشی نهاده شده است و تجهیزات لازم برای کلینیک های پزشکی به منظور افزایش خدمات ارائه شده اجرا شده است. همچنین حمایت، نظارت و راهنمایی هیات های استانی از جمله برنامه های فدراسیون پزشکی ورزشی طی این چند سال بود چرا که هیات ها بازوی فدارسیون هستند و باید اعلام کنیم که در حوزه درمان ورزشکاران اجازه ندادیم که مسئله ای پیش آید و ورزشکار محرومی از نقاط مختلف کشور نیست که به فدراسیون بیاید و مشکل درمانی اش حل نگردد. در عین حال توانستیم در المپیک و بازی های آسیایی به لحاظ جسمانی و آنتی دوپینگ ورزشکاران ایرانی شرایط مناسبی را تجربه کنیم و هم اکنون استانی وجود ندارد که پایگاهی برای مراجعه درمانی ورزشکاران خود نداشته باشد.

چند درصد از درآمدهای فدراسیون پزشکی ورزشی صرف هزینه های درمانی ورزشکاران می گردد؟

اگر فدراسیون در سال حدود 50 میلیارد تومان درآمد داشته باشد نزدیک به 15 تا 17 میلیارد تومان که معادل حدود یک سوم این رقم است صرف هزینه های درمانی ورزشکاران می گردد. علاوه بر این 31 هیات استانی داریم که پولی از کمیته ملی المپیک یا وزارت ورزش دریافت نمی نمایند و 40 درصد از درآمدهای فدراسیون پزشکی ورزشی به هیات های استانی اختصاص می یابد و هزینه هایی نیز مربوط به بازی های آسیایی، المپیک و آنتی دوپینگ است.

نکته ای که درباره دوپینگ ورزشکاران مطرح می گردد این است که چرا اسامی این ورزشکاران به صورت صریح و سریع اعلام نمی گردد؟ حق باشگاه های ورزشی است که ورزشکاران دوپینگی را بشناسند و ورزشکار مربوطه نیز باید تبعات اقدام ناشایستی که مرتکب شده است را بپذیرد.

به طور حتم در صورت قطعی شدن تست دوپینگ اسامی ورزشکاران دوپینگی اعلام می گردد و برای عموم قابل دسترسی است. در این رابطه اسامی ورزشکاران دوپینگی در سال 2018 میلادی قابل دسترسی است هرچند که قبلا اینگونه نبود و اسامی اعلام نمی شد و این امکان وجود داشت که ورزشکار دوپینگی قرارداد امضا و یا حتی در مسابقات شرکت کند.

در مورد حضور ماموران وادا در ایران نیز شرح دهید و بگویید فرایند تست گیری آن ها از ورزشکاران کشورهای مختلف به چه صورت است؟

در بعضی رشته ها نظیر کشتی، وزنه برداری، تکواندو، دو و میدانی ورزشکاران برجسته ای وجود دارند که وادا با این افراد در ارتباط است، در طول سال سه بار از آن ها تست می گیرد، از محل تمرین و زندگی آن ها آگاه است، در مورد زمان تمرین و فصل استراحت ورزشکاران از سوی خود ورزشکار به آن ها اطلاع رسانی می گردد و در صورت کوچک ترین تغییری در این برنامه ها و یا آدرس ها ورزشکار مربوطه به وسیله ایمیل آخرین اطلاعات خود را به وادا ارائه می نماید. در مورد این ورزشکاران حساسیت خاصی وجود دارد و تست های مربوطه اتخاذ شده و بعضا فدراسیون پزشکی ورزشی از این مساله خبردار نمی گردد.

سالانه چه تعداد تست دوپینگ توسط فدراسیون پزشکی ورزشی انجام می گردد؟

در سال 2017 میلادی حدود 1400 تست دوپینگ در داخل کشور گرفته شد و در سال 2017 میلادی به دلیل مسائل پیش آمده این تعداد به 1100 مورد کاهش یافت چرا که فدراسیون مشکل کیت داشت و علی رغم این که کیت های مربوطه خریداری شده بود اما در گمرک باقی ماند و فدراسیون مجبور شد دست به عصا حرکت کند و همین مساله آمار تست گیری ها را کاهش داد، در سال 2019 میلادی نیز با توجه به شرایط مالی و تحریم ها تاکنون 870 تست دوپینگ اجرا شده و برآورد می گردد تا سرانجام سال به 1100 تا 1200 مورد افزایش یابد.

هزینه هر تست دوپینگ چقدر است؟

150 تا 200 یورو به عنوان هزینه به آزمایشگاه کلن آلمان پرداخت می گردد و به صورت کلی باید بگوییم که هر تست دوپینگ رقمی معادل پنج میلیون تومان هزینه در بر دارد.

آیا پس از مثبت شدن تست دوپینگ بعضی ورزشکاران، فشارهای بیرونی به فدراسیون پزشکی ورزشی وارد می گردد؟

به طور حتم بعضی فشارها و رایزنی ها وجود دارد اما شرایط به گونه ای است که وادا پس از دو هفته از انجام تست، در صورت مثبت بودن جواب مربوطه را ثبت می نماید و نمی توان نسبت به این مساله چشم پوشی کرد، بنابراین احکام بلافاصله صادر شده و هیچ فشار و تهدیدی اثرگذار نخواهد بود.

چه تدابیری در راستای مدیریت و کنترل دوپینگ ورزشکاران ایرانی در المپیک 2020 توکیو اتخاذ شده است؟

معاینات از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی حدود هشت الی 9 ماه قبل از شروع المپیک در دستور کار قرار می گیرد و تست گیری دوپینگ انجام می گردد، علاوه بر این مشاوره های حضوری و آموزش های لازم نیز طبق برنامه انجام می گردد و در مورد بعضی ورزشکاران که حساسیت هایی در مورد آن ها وجود دارد 45 روز مانده به المپیک تست گیری انجام می گردد تا مسئله ای در این رابطه پیش نیاید.

در مورد انتخابات پیش روی فدراسیون پزشکی ورزشی شرح دهید

در حال حاضر و تا زمان معین سرپرست بنده کار خود را در فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه خواهم داد و روال انتخابات به گونه ای است که تا سه ماه پس از اتمام ریاست فدراسیون باید انتخابات برگزار گردد.

آیا برنامه ای برای حضور در انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی دارید؟

پس از معین سرپرست، ارزیابی های لازم در این رابطه را انجام خواهم داد و در صورت مهیا بودن فضا در انتخابات شرکت خواهم کرد.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3971

به "دخل و خرج فدراسیون پزشکی ورزشی چقدر است؟ ، هزینه 5 میلیون تومانی برای هر تست دوپینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دخل و خرج فدراسیون پزشکی ورزشی چقدر است؟ ، هزینه 5 میلیون تومانی برای هر تست دوپینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید