حکایت های روان درمانی به سوی زندگی بهتر

به گزارش دَبی بلاگ، سرویس دین و اندیشه خبرنگاران- جواد لگزیان: می بینم که شما شیفته کلمات هستید، از به پایکوبی درآوردن کلام حظ می برید. اما کلمات تنها در حکم نت موسیقی هستند. آنچه نغمه را می سازد معناست. معناست که به حیات انسانی سازوارگی می بخشد...

حکایت های روان درمانی به سوی زندگی بهتر

کتاب امروز آمده است تا به ما در یافتن معنای زندگی یاری کند و رهنمونی باشد به سوی زندگی بهتری که باید می داشتیم. اروین یالوم روان درمان در این کتاب که توضیح دقیق ده جلسه روان درمانی است با یادآوری اندوهی به نام مرگ به اهمیت زندگی تاکید و در جهت اعتلاء آن می کوشد.

ما همه مخلوقاتی هستیم وابسته یک دم،چه او که در یاد می دارد،چه او که در یاد می ماند. همه چیز فانی است، حافظه و محفوظ به یکسان. زود باشد که همه را از یاد برده باشی و زود باشد که همه ات از یاد برده باشند. هرگز از یاد مبر که دمی دیگر چنینی: بی وجود و لامکان... هشدار که این مِی ناب چیزی نیست جز تفاله انگور و این ردای ارغوان امپراتوری پشم گوسپندی است رنگ گرفته از خون حلزونی دریایی... این گونه نگریستن، امری است همواره واجب، تا پوست از هرچه هست باز کنیم و عبث بودنش ببینیم، تا پرده افسون و افسانه از گِردَش بدریم...

اروین یالوم چه در مقام روان پزشک و چه در مقام نویسنده، همواره مراجعان و خوانندگانش را با این دو مسئله اساسی زندگی در انداخته است؛ این که ما همه روزی خواهیم مرد، و این که مسئولیت چگونه زیستن بر گرده خود ماست. در وابسته یک دم، یالوم روان پزشک و مراجعانش مدام در تقلای یافتن پاسخی به این دو مسئله اند و یالوم نویسنده نه تنها اوصافی مسحورکننده از امیال و انگیزه های نهفته مراجعان به دست می دهد، بلکه روای کوشش های آن دیگری - یالوم روان پزشک - است برای آشتی دادن عواطفش در مقام انسانی مرگ مطلع، با آنچه به تناسب موقعیت حرفه اش از او انتظار میرود.

وابسته یک دم نشان مان می دهد که فرآیند روان درمانی در حکم صحنه ای است برای نمایش هایی بس گیرا در باب سرنوشت آدمی، یالوم در این کتاب تصویری هوشمندانه و مهربانانه، و در عین حال بی بزک از طبع آدمی به دست می دهد و از آن همه درد و سرگشتگی و امید که ملازم حیات انسانی است. این کتابی است پر مغز و مجذوب کننده، سرشار از شوخ طبعی و بازیگوشی و انسان دوستی، در باب کار سترگی که هریک از ما، هر روز، پیش رو داریم؛ معنا دادن به این آمدن و رفتنی که نامش زندگی است.

وابسته یک دَم و چند حکایت روان درمانی دیگر نوشته اَروین یالوم(-1931)، روان درمان آمریکایی با ترجمه پیغام یزدانی را نشر اختران در 232 صفحه و با قیمت 1100000ریال رهسپار بازار کتاب نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 شهریور 1402 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 31125

به "حکایت های روان درمانی به سوی زندگی بهتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکایت های روان درمانی به سوی زندگی بهتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید