جشن خربزه در ترکمنستان

به گزارش دَبی بلاگ، خربزه یکی از خوشمزه ترین میوه های تابستانی است. حالا در ترکمنستان برای آن یک جشن ملی راه انداخته اند. یک روز شاد و خوش در کنار موسیقی و پایکوبی خربزه می خوزند. این فستیوال که چندین سال است در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برپا می گردد هزاران گردشگر را به خود جذب می نماید.

جشن خربزه در ترکمنستان

مراسم جشن ملی خربزه معمولا با پیغام رئیس جمهور این کشور خطاب به کشاورزان و فراوریکنندگان خربزه شروع می گردد. این برنامه با حضور مردم محلی و گردشگران خارحی، مقامات دولتی، مسؤلان امور کشاورزی، کشاورزان فراوری کننده خربزه و هندوانه و بعضی از سفرا و دیپلمات های خارجی برگزار گردید. التبه حضور توریست های خارجی در این برنامه بیش از سال های قبل بوده است.

در این مراسم به خربزه کاران نمونه ترکمنستان جوایزی داده شد. همچنین نمایشگاهى از دستاوردهاى صنعت کشاورزی ترکمنستان و گونه های مختلف خربزه و هندوانه نیز برگزار گردید. یک فستیوال رنگارنگ از خربزه های فراوریی در این کشور برپا شده است. بر اساس یک رسم قدیمی در این روز در محله های عشق آباد مردم می توانند به صورت رایگان خربزه توزیع می گردد.

در روز ملی خربزه صدها نمایشگاه و بازار برای پذیرایی از میهمانان با خربزه های شیرین و خوشرنگ بر پا می گردد. به گفته پرورش دهندگان خربزه در ترکمنستان، این کشور محل کشت 400 گونه از 1600 نوع خربزه ای است که در دنیا وجود دارد.

در حال حاضر بیش از 200 نوع خربزه در ترکمنستان برداشت می گردد. خربزه هایی که در ترکمنستان کشت می شوند به علت رشد در آب و هوای گرم و خشک و خاک رس، بسیار شیرین و خوش طعم هستند.

روز ملی خربزه از سال 1994 به عنوان یکی از جشن های ملی ترکمنستان برپا می گردد و از آن موقع تا به امروز خانواده های ترکمن دومین یکشنبه ماه آگوست هر سال را به این مناسبت جشن می گیرند.

خربزه از هزاران سال پیش مانند دیگر نمادهای ملی ترکمنستان از جمله اسب ترکمنی زیبا و فرش دستباف ترکمن مورد توجه مردم این کشور قرار می گیرد. هم اکنون خربزه بهانه ای شده است برای جذب گردشگر. چه خوب است که از این دست تجربه ها برای کشور خودمان که محصولات کشاورزی منحصر به فرد فراوانی دارد استفاده کنیم و در ایران نیز با برپایی چنین فستیوال هایی از فرصت جذب گردشگر استفاده کنیم.

نویسنده : فواد شمس

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: لست سکند
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4632

به "جشن خربزه در ترکمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن خربزه در ترکمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید