انگلیس چشم انتظار به تأخیر افتادن برگزیت

به گزارش دَبی بلاگ، در حالی که تنها 6 روز تا ضرب الاجل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باقی مانده، دیروز آدینه یک مقام ارشد مطلع در اتحادیه اروپا به رسانه ها گفت، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا پیشنهاد اعطای مهلت شناور 12 ماهه به انگلیس را مطرح نموده و این پیشنهاد قرار است در هفته جاری در جمع رهبران اروپایی به رأی گذاشته گردد.

انگلیس چشم انتظار به تأخیر افتادن برگزیت

البته پیشنهاد توسک مبنی بر تأخیر 12 ماهه در اجرای برگزیت یک واکنش مثبت به نامه ترزا می، نخست وزیر انگلیس بود که طی آن خواستار به تأخیر افتادن برگزیت تا 30 ژوئن شده بود.

به گزارش سایت روزنامه انگلیسی گاردین، نخست وزیر انگلیس که این روزها شاید بدترین دوران حکمرانی خود را سپری می نماید، در نامه ای که به اتحادیه اروپا نوشته اعلام نموده است، تا 30 ژوئن یا حتی زودتر از این تاریخ و به محض جلب موافقت مجلس کشورش، برگزیت را اجرا خواهد نمود. این در حالی است که هیچ نشانه مثبتی از پیشرفت مذاکرات خانم می با نمایندگان مجلس بر سر برگزیت مشاهده نمی گردد و حتی مذاکرات روز چهارشنبه او با جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف کارگر بر سر برگزیت موجبات خشم هم حزبی هایش را فراهم آورد و به اختلافات درون حزبی شدت بخشید. خانم می در روزهای اخیر از تحقق یک برگزیت فراحزبی سخن می گوید و در این راستا مذاکره با رهبر حزب کارگر را شروع نموده تا با این کار آرای موافق در مجلس برای اجرایی کردن طرح برگزیت خود را جلب کند. او همزمان می کوشد تا قبل از 12 آوریل (6 روز دیگر) موافقت اتحادیه اروپا برای به تأخیر انداختن اجرای برگزیت را کسب کند و حالا که دونالد توسک پیشنهاد اعطای مهلت شناور 12 ماهه به انگلیس را مطرح نموده خانم نخست وزیر تا حدودی احساس آرامش می نماید هرچند که هنوز معلوم نیست رهبران 27 کشور اروپایی با این پیشنهاد توسک موافقت نمایند. اتحادیه اروپا پیشتر با تقاضای خانم می برای به تأخیر انداختن برگزیت تا سرانجام ماه ژوئن موافقت ننموده بود. شاید از همین رو است که هم توسک و هم خانم می پیشنهاد اعطای مهلت شناور برای برگزیت را مطرح نموده اند. مهلت شناور به این معناست که انگلیس بی توجه به تاریخ جدید اعلامی؛ کوشش کند هرچه سریعتر اختلافات داخلی را حل و برگزیت را اجرایی کند.

برخلاف توسک که خواستار به تأخیر افتادن برگزیت و دادن مهلت به خانم می برای متقاعد کردن مجلس کشورش است، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا می کوشد مواضع سختگیرانه ای در قبال انگلیس اتخاذ کند. او روز چهارشنبه خطاب به مجلس اروپا گفت: در نیمه شب 12 آوریل سناریویی که بسیار احتمال دارد، یک برگزیت بدون توافق است و از این اتفاق انگلیس بیش از اتحادیه اروپا متأثر خواهد شد. یونکر پیشتر نیز هشدار داده بود که اتحادیه اروپا شانس دیگری به انگلیس نمی دهد و دیگر در هیچ مذاکره سومی درباره برگزیت شرکت نخواهد نمود.

حالا خانم نخست وزیر که هر روز تقاضاها برای استعفایش بیشتر می گردد، یک هفته سرنوشت ساز را پیش رو دارد، از یک سو، چشم انتظار رأی رهبران اروپا برای به تأخیر افتادن برگزیت است و از سوی دیگر به مذاکرات خود با حزب مخالف کارگر امید بسته است. او صبح دیروز آدینه برای دومین بار با حزب کارگر وارد گفت و گو شد هرچند که دولت لندن هیچ اشاره ای به جزئیات مذاکرات 4 و نیم ساعته اول و مذاکرات دیروز آدینه نکرد. البته تام واتسون، معاون جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس به طور تلویحی به روی میز بودن گزینه برگزاری همه پرسی دوم درباره برگزیت اشاره نمود و گفت، اگر در توافق با دولت همه پرسی مجدد وجود نداشته باشد، حزب کارگر با نمایندگان هم حزبی اش در داخل مجلس دچار مشکل می گردد.

رهبران و نمایندگان کشورهای اروپایی هم پیغام های متفاوتی به انگلیس می فرستند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است تا آخرین لحظه برای اینکه برگزیت بدون توافق رخ ندهد می جنگد اما نماینده جدید فرانسه در اتحادیه اروپا می گوید، علی رغم مذاکرات سازنده خانم می با جرمی کوربین، هیچ تضمینی وجود ندارد که این روش بتواند بحران برگزیت را حل نماید.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 694

به "انگلیس چشم انتظار به تأخیر افتادن برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگلیس چشم انتظار به تأخیر افتادن برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید